Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Elgigantens nya logga sågas: "Äckligt likt SVT"

Publicerad: 23 April 2014, 13:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:39

I de sociala medierna häpnar man över likheterna mellan SVT Play och Elgigantens nya logga. Nu kommenterar SVT logotypkrocken.


Ämnen i artikeln:

SVT

Dagens Media kunde tidigare under dagen avslöja att Elgiganten byter logotyp efter 20 år med den gamla.

Likheterna med SVT Plays och Vings respektive logotyper går inte att ta miste på, och flera Twitteranvändare häpnar över Elgigantens nya profil.

" Elgigantens nya logga är ju äckligt likt SVT. Undra hur deras kreatörer tänkte", twittrar en användare.

" Ja, herregud, först Ving och sedan Elgiganten. SVT inspirerar inte bara övriga mediebolag", skriver en annan.

Och reaktionerna fortsätter:

" Elgiganten-play?"

" Elgiganten får ny logotyp. Den är väldigt lik SVT Play - kanske lite för lik, eller?"

" Elgiganten med ny logga. Ja jag tänker bara på SVT Play när jag ser den iaf".

Även på SVT har man reflekterat över Elgigantens logga:

– Den har ju sina likheter, det kan man ju säga. Sånt där beror ju alltid lite på, men man kan ju inte säga att den inte är lik i alla fall, säger Lena Glaser, chef för SVT:s digitala utbud, till Dagens Media.

I december 2012 blev uppståndelsen stor då Ving antog en ny grafisk profil, även den lik SVT Play-loggan.

– SVT Play är en stor succé som är väldigt folkligt förankrad. Därför kan det finnas skäl att tro att även Ving hoppas på en association. Att även de vill vara populära och folkliga och att vi har ett etablerat uttryck som andra vill kopiera, sa Lena Glaser då till Dagens Media.

I fallet med Elgiganten är Lena Glaser inne på samma spår.

– Vi har egentligen samma svar nu som då, och inga direkta synpunkter. SVT Play-loggan är etablerad, välkänd och publiken vet vad både den och SVT Play står för, säger Lena Glaser.

Elgigantens vd kommenterade likheterna för Dagens Media tidigare i dag.

– Det är inget som vi har tänkt på. Vi har jobbat med en extern byrå och velat hitta en logga som passar oss. Den här kommer inte från SVT Play, utan från en matematisk symbol som betyder "större än". Tanken på SVT Play har inte funnits, säger Niclas Eriksson, vd för Elgiganten.

Lena Glaser tror inte att elektronikförsäljaren vill åka snålskjuts på SVT:s rennomé.

– Nej, jag misstänker inte det, och om de säger att de inte reflekterat över likheterna så finns det ingen anledning att misstro det.

Kommer ni gå vidare med det här på något sätt?

– Sånt måste man avgöra från fall till fall, och i det här fallet tycker jag inte att det är problematiskt.

LÄS OCKSÅ:

Pär Ullrich

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.