Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Efter tv-kaoset – TV4-gruppen går med på kreditering

Publicerad: 13 december 2012, 14:18
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:01

Efter diskussioner mellan Sveriges Annonsörer och TV4-gruppen har kanalhuset nu gått med på att kreditera icke-levererad reklamtid.


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerTV4-gruppen

Frågan om innestående pengar hos TV4 har varit aktuell sedan tv-marknaden började överhettas. Flera annonsörer inte fått tillbaka sina pengar – trots underlevererade kampanjer.

Men efter samtal med branschorganisationen Sveriges Annonsörer backar nu TV4 och erbjuder kreditering för reklamtid som inte levererats.

På Sveriges Annonsörer är man mycket nöjda med utfallet av diskussionerna.

– Vi har en del medlemsföretag där det är viktigt med korrekt finansiell rapportering och budget per enhet eller varumärke. För en del varumärken är det inte OK att invänta ett senare kampanjtillfälle. Då kan annonsören vilja ha en kreditering istället. Det är viktigt att skilja på ett årsavtal på företagsnivå och enskilda kampanjbokningar, säger Karin Friis, ordförande för kommittén för tv-reklam, i ett pressmeddelande.

För att få tillbaka sina pengar måste annonsörerna däremot gå via sin mediebyrå.

– Eftersom mediebyrån bokar kampanjerna och har koll på kundernas budgetar för de flesta medlemsföretagen, behöver alla transaktioner gå via dem.

Exakt hur mycket pengar det rör sig om kan Karin Friis däremot inte svara på.

– Det kan vi inte säga i dagsläget. Generellt har många kampanjer under 2011 och 2012 berörts av olika former av reducerade bokningar och underleveranser. Gissningen är att det är ett begränsat antal av kampanjerna där en kreditering kommer att önskas. Men principiellt är det viktigt att det ska kunna göras snabbt om annonsören önskar det. Situationen lär knappast uppstå om det inte är slutsålt, och det är väl mer tveksamt inför 2013 om så blir fallet särskilt ofta, avslutar hon.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.