Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Efter storaffären – Banijay Group rustar upp varumärket

Publicerad: 6 Juli 2020, 10:34

”Köpet av Endemol Shine Group innebär en enorm uppväxling för vår affär, och ska synas i hur våra varumärken presenteras”, säger Banijay Groups vd Marco Bassetti.

Foto: Banijay Group

Banijay Group markerar jätteaffären med Endemol Shine genom nytt utseende.


Ämnen i artikeln:

Endemol

I början av juli blev jätteaffären mellan Banijay Group och Endelmol Shine Group godkänd av konkurrensmyndigheterna. Den nya jättekoncernen finns nu i 22 länder och omsätter enligt egen utsago sammanlagt 2,7 miljarder euro. 

För att markera det stora skiftet för koncernen, har Banijay Group valt att förnya sitt varumärke. Bolagets vd Marco Bassetti kommenterar i ett pressmeddelande:

– Köpet av Endemol Shine Group innebär en enorm uppväxling för vår affär, och det ska också synas i hur våra varumärken presenteras, säger han.

Majoriteten av alla koncernens bolag kommer att behålla sina namn, men Banijay Groups nya logga, i form av ett stort B, kommer att inflikas bredvid det befintliga namnet. 

Banijay Groups nya utseende.

Banijay har även lanserat en ny sajt i samband med förändringen. 

På den svenska produktionsmarknaden äger Endemol Shine produktionsbolagen Meter Television, STO-CPH och Filmlance. Banijay Group, som 2015 slogs samman med Zodiak Media, äger sedan tidigare Nordisk Film TV, Jarowskij, Mastiff och Yellowbird i Sverige.

Hur  Banijay Groups förvärv av Endemol Shine kommer att påverka de svenska bolagen är fortfarande oklart.

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Endemol

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.