Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Efter skrotningsbeskedet: 40-konsulter kapas på TV4

Publicerad: 18 April 2016, 10:25
Uppdaterad: 18 April 2016, 10:30

Dagens Media kunde i dag avslöja att Bonniers gemensamma streamingtjänst skrotas. Konsekvensen: Ett 40-tal konsulter kapas bort – och den stora lanseringen uteblir.


– Vi gör en kurskorrigering, säger TV4:s CTO Henri Caddeo till Dagens Media.

För snart två år sedan lanserade Bonniers koncernchef Tomas Franzén idén om en ”Viaplay-dödare”. Bonnier broadcasting, vars betal-tv-aktör C More ligger efter konkurrenter som Viaplau och Netflix digitalt, skulle samla alla koncernens rättigheter inom rörlig bild. En gemensam streamingtjänst för rörlig bild skulle byggas från grunden.

Nästan två år senare skrotar Bonnier broadcasting jätteprojektet. Det kunde Dagens Media avslöja på måndagsmorgonen. Informationen ska ha kommunicerats internt under förra veckan.

TV4:s CTO Henri Caddeo, som enligt Dagens Medias källor har genomdrivit beslutet, uppger att ingen fast personal på TV4 ska sägas upp som ett resultat av detta.

– Nej, däremot avslutar vi ett antal konsulter och stärker istället upp internt, säger han till Dagens Media.

Konkret innebär det att ”ett fyrtiotal” konsulter som har jobbat med streamingprojektet kapas bort.

”Big bang-lanseringen” uteblir

Henri Caddeo ställer inte upp på beskrivningen att projektet skrotas helt. Istället handlar det, enligt honom, om en ”kurskorrigering”, där komponenter som utvecklats inom projektet som internt kallats för BOTT (Bonnier over the top) ska implementeras i Bonniers befintliga streamingtjänster. Det handlar om tjänster som TV4 Play, TV4 Play premium och C More play.

– Alla tjänster som vi har inom Bonnier broadcasting kommer vi att samla i en gemensam teknisk plattform. Hur det tas ut till slutkonsumenten beror på vad vi bedömer är bäst för dem.

Samtidigt som Henri Caddeo vänder sig emot beskrivningen att det gemensamma streamingprojektet skrotas bekräftar han att inga helt nya tjänster kommer ut av det.

– Nej, våra tjänster kommer att bli kontinuerligt förbättrade. De tjänster som finns om sex månader kommer att upplevas som nya tjänster, men lanseringen kommer att ske i etapper istället för i en "big bang", säger Henri Caddeo till Dagens Media och fortsätter:

– Vi har tagit beslutet att vi inte tror på en enda ”big bang-release", utan istället ska lansera stora och små förbättringar löpande.

C More ska stärkas

Betal-tv-marknaden är satt under hård press av de globala steamingtjänsterna, och flera aktörer, exempelvis Viaplay, har under året gått ut med prishöjningar. C More, som enligt sitt senaste bokslut gjorde en halv miljard i förlust, ligger efter konkurrenter som Netflix och Viaplay enligt de oberoende uppskattningar som MMS och Mediavision har publicerat. TV4:s fria streamingstjänst går jämfört med konkurrenterna MTG och Discovery Networks Sweden bra online, enligt MMS.

C Mores streamingerbjudande ska nu stärkas upp.

– Där kommer vi att samla innehåll även från andra kanaler. Vi kommer att stärka C More play till att bli en kraftfullare tjänst.

Vad har förändrats sedan planen på en gemensam jättetjänst lanserades?

– Jag tror att vi har lärt oss att väldigt stora komplexa projekt tar lång tid, man kommer inte ut på banan tillräckligt fort. Genom att bryta ned det och få ut förbättringar ofta kommer man närmare slutkunden och får en bättre tjänst än om man göra stora ”big bang-projekt”. Det är också så de stora spelarna jobbar.

Tvivlarna fick rätt

Analytiker som följer Bonniers konkurrent MTG har under processens gång – och mot bakgrund av de stora förseningar som jätteprojektet dragits med – tvivlat på kraften i en stor lansering från Bonnier. Dagens besked visar att tvivlarna fått delvis rätt.

Från TV4 heter det dock att den nya inriktningen är ett manifest uttryck för att Bonnier broadcasting skruvar upp ambitionen inom OTT-tjänster (tv som når mottagaren utan mellanhand). Det sägs också vara bakgrunden till att TV4 gör sig av med konsulterna, för att lägga in utvecklingen av nya streaminglösningar ”inom linjen” på TV4.

– Drivkraften för att kunna ta en större del av streamingkakan är att ha en enkel och stabil tjänst, ha fullt fokus mot slutkunden, och fylla den med ett så attraktivt innehåll man bara kan. Vi har ett svenskt fokus, det ligger i vårt DNA, säger Henri Caddeo.

TV4 har under det senaste året satsat tungt på svenskt drama. C More tycks ha gett upp den dyra kampen om de stora internationella fotbollsrättigheterna för att istället hårsatsa på svensk sport.

Nu är det upp till bevis, speciellt för Bonniers sorgebarn C More.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.