Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Efter OS – Discovery näst största kommersiella tv-hus

Publicerad: 4 April 2018, 09:50
Uppdaterad: 4 April 2018, 10:46

"Att vi kan summera årets första kvartal som Sveriges näst största kommersiella TV-hus på alla plattformar är en milstolpe för oss på vår resa", säger Henriette Zeuchner, vd på Discovery Networks Sweden. Foto: Janne Naess

Discovery Networks var näst största kommersiella tv-hus efter TV4 under första kvartalet 2018. Även efter vinter-OS i Pyeongchang levererade Discovery starka siffror och ökade tittartidsandelen under mars i jämförelse med samma period förra året.


Ämnen i artikeln:

Discovery NetworksMTGOS

Färska siffror från MMS gjorde Discovery Networks ett starkt första kvartal 2018.

Ökningen gäller både tittartidsandelen mätt över dygnet som helhet (All Day) och i primetime-timmarna på kvällarna. Det innebär att Discovery Networks var det näst största kommersiella tv-huset i samtliga huvudmålgrupper under första kvartalet.

Sammantaget för årets tre första månader låg Discoverys tittartidsandel i All Day på 19,4 procent i huvudmålgruppen 15-44 år och på 14,7 procent i det totala tittaruniversumet 3-99 år.

Motsvarande siffror för de övriga tv-husen:

SVT: 26,1 procent i målgruppen 15-44 år och 36,8 procent i 3-99 år

TV4-Gruppen: 26,8 procent i målgruppen 15-44 år och 28,5 procent i 3-99 år

MTG: 15,5 procent i målgruppen 15-44 år och 10,9 procent i 3-99 år.

Se övriga tv-hus målgrupper i graferna nedan.

Därmed ökar Discoverys tittartidsandel för dygnet som helhet (All Day) med 24 procent i huvudmålgruppen 15-44 år och med 45 procent i det totala tittaruniversumet 3-99 år, jämfört med motsvarande period förra året.

Under de hårt konkurrensutsatta primetime-timmarna ökade Discovery Networks med 6 procent i huvudmålgruppen 15-44 år och med 6 procent i 3-99 år under de första tre månaderna 2018, jämfört med motsvarande period förra året.

Efter vinter-OS visar MMS:s mätningar att Discovery Networks lyckades ökade sina tittartidsandelar i mars 2018 jämfört med mars 2017.

Detta gäller för alla huvudmålgrupper och såväl för All Day som för Primetime – vilket Discovery ser som ett tydligt tecken på att strategin med OS som katalysator för Discoverys underhållningsprogram gav effekt.

 – Vi visade passion, övertygelse och tillväxt på en marknad i stark förändring under 2017 – och vi rivstartar 2018 genom att öka mest på alla plattformar. Discovery fortsätter att framgångsrikt gå mot strömmen och utmana gamla sanningar. Att vi kan summera årets första kvartal som Sveriges näst största kommersiella TV-hus på alla plattformar är en milstolpe för oss på vår resa, säger Henriette Zeuchner, vd på Discovery Networks Sweden, i ett pressmeddelande.

Discovery Networks målgrupp under Q1:

 

MTG:s målgrupp under Q1:

 

TV4:s målgrupp under Q1:

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Discovery NetworksMTGOS

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev