Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Efter jätteaffären – så stora blir HBO och Discovery i Norden

Publicerad: 20 maj 2021, 10:05

Discovery Plus och HBO Nordic rår tillsammans inte på Netflix, men passerar Disney Plus.

Foto: Discovery/HBO

Nyligen stod det klart att Warner Media och Discovery bildar en ny streamingjätte. Warner Medias HBO och Discovery Plus blir därmed ytterligare en stark utmanare på streamingmarknaden.


Ämnen i artikeln:

DiscoveryHBOMediavision

Dagens Media kunde nyligen rapportera om jätteaffären där Warner Media, som ägs av AT&T, bildar ett nytt fristående streamingbolag tillsammans med Discovery.

Affären beräknas vara slutförd om drygt ett år.

LÄS ÄVEN: Warner Media och Discovery slås ihop

Enligt Mediavision skulle HBO Nordic och Discovery Plus tillsammans får en aggregerad marknadsandel på cirka 15 procent i Norden. Därmed rår man inte på vare sig Netflix eller Viaplay, sett till antalet prenumeranter, men går förbi Disney Plus.

I höstas uppmätte Mediavision totalt 13,6 miljoner betalabonnemang på streamingtjänster i Norden. Nära hälften tillfaller Netflix och Disney Plus. Totalt har närmare 1,2 miljoner hushåll i Norden skaffat ett abonnemang från Disney Plus, vilket motsvarar en hushållstäckning på 10 procent, enligt Mediavision. 

LÄS ÄVEN: Streamingmarknaden i Sverige mognar – kampen om att vara hushållens förstaval hårdnar

Enligt ett pressmeddelande från Discovery beräknas den nya streamingtjänsten omsätta cirka 52 miljarder dollar under 2023, och redovisa ett justerat resultat på cirka 14 miljarder dollar.

Exakt vad sammanslagningen innebär för Discovery i Norden är dock för tidigt att säga, enligt kommunikationsdirektören Jessica Linnman.

”Vi har ingen mer information än det som står i pressmeddelandet. Så vi vet inte hur det kommer att påverka oss i Norden ännu”, skriver hon i ett sms till Dagens Media.

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

DiscoveryHBOMediavision

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.