Rörligt
"Effekten är påtaglig även utanför TV4"
Publicerad: 31 december 2017, 06:00
NYÅRSFRÅGAN. TV4-gruppens vd Casten Almqvist tror på ett genomslag för transparens och mätbarhet för online-video.
Ämnen i artikeln:
Casten AlmqvistVilken var den största branschhändelsen 2017?
– #metoo-uppropet som började i mediebranschen men som nu skakar om hela vårt samhälle i grunden. Vi på TV4 valde tidigt att vara så öppna som möjligt. Vi bestämde oss också för att tillsammans med våra medarbetare vända den dyrköpta läxan från "Äntligen hemma" till en möjlighet.Vår handlingsplan Nollmissionen har nu varit igång i fyra veckor. Effekten är påtaglig även utanför TV4. Jag hoppas att vi kan fungera som inspiration för andra företag och institutioner.
– 2017 blev också genombrottet för vår total-tv-strategi i allmänhet och för TV4 Play i synnerhet. Användandet har rusat i höjden såväl som intäkterna. Det totala antalet inloggade användare är nu uppe i 3,7 miljoner svenskar. Finansiellt går TV4 går mot sitt bästa år någonsin.
Vad är ditt personliga nyårslöfte?
– Jag tror inte på nyårslöften. Försöker istället skärpa mig hela tiden, året runt.
Om du ska sia om 2018, vad tror du kommer definiera nästa år?
– Valet. Vi står inför en unik möjlighet att visa publiken varför Sverige behöver seriös, kvalificerad och oberoende journalistik. I tider av trollfabriker och åsiktskorridorer har TV4 en viktigare roll att spela än i någon tidigare valrörelse. Det team vi har och den plan de presenterat ger mig hopp om att rentav kunna överträffa de tidigare TV4 succéerna i riksdagsvalet 2014 och den amerikanska valrörelsen i fjol.
– Vår programstrategi kommer att blomma ut ytterligare under 2018. Vår satsning på svenskt kvalitetsinnehåll toppas med en rad dramapremiärer i TV4, bland annat "Modus 2" som just nu skördar framgångar på C More. 2018 blir ett stort fotbollsår. Med ett glödhett svenskt herrlandslag kan sommarens VM-slutspel bli en tv-upplevelse att minnas. Under hösten följer vi upp med mer landslagsfotboll i form av UEFA Nations League.
– 2018 blir också året då annonsörernas rättmätiga krav på transparens, mätbarhet och effekt inom online-video slår igenom på allvar.