Rörligt
Disney Plus höjer priset – när reklamversionen lanseras
Publicerad: 11 augusti 2022, 07:20
Foto: Disney Plus
Prishöjningar väntar när den annonsbaserade versionen av Disney Plus gör sitt intåg på den amerikanska marknaden.
I samband med att rapporten för det andra kvartalet släpptes under onsdagen meddelade Disney Plus moderbolag att den annonsbaserade versionen av streamingtjänsten ska släppas den 8 december i USA, skriver Adage.
LÄS MER: Så mycket reklam ska Disney Plus hybridtjänst visa
Från och med då kommer en annonsbaserad variant kosta 7,99 dollar per månad, det vill säga så mycket som den reklamfria versionen kostar idag. Tittare som inte vill ha någon reklam alls får istället betala 10,99 dollar per månad, eller 109,99 dollar för ett helt år.
LÄS ÄVEN: Disney Plus breddar sig för att nå fler: ”I streamingvärlden är det 'vi mot alla'”
Samtidigt höjs priset även för den annonsbaserade versionen av Hulu till 6,99 dollar per månad. Likaså höjs priset för ESPN Plus från 6,99 dollar till 9,99 dollar per månad. Dessa prishöjningar börjar gälla den 23 augusti.
Dessutom släpps ett nytt paketerbjudande gällande Hulu och Disney Plus där ett annonsbaserat paket innehållande de båda tjänsterna kostar 9,99 dollar per månad.
Under det andra kvartalet 2022, jämfört med samma period föregående år, ökade antalet Disney Plus-abonnenter från 115 miljoner till 152,1 miljoner. Det innebär en ökning på 31 procent.
När en reklambaserad version av tjänsten lanseras på den svenska marknaden är ännu oklart. Dagens Media har sökt The Walt Disney Company i Norden och Baltikum för att fråga när en reklamversion släpps i Sverige och hur priset i så fall påverkas. Presskontakt Aurora Stark skriver dock i ett mejlsvar att de inte har någon ”ytterligare information just nu”.