Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Disney lanserar reklamkanal

Publicerad: 10 juni 2009, 12:39
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:32

Disney skrotar kanalerna Jetix och Toon Disney och ersätter dem med reklamfinansierade Disney XD, en kanal främst riktad till pojkar 6-14 år.


Kanalen består av en bladning av animerade program och ”live action” alltså program med verkliga skådespelare. Tonvikten ligger på äventyr, musik, tävling och bedrifter.

- Innehållet riktar sig främst till pojkar men vi hoppas förstås att också många flickor ska gilla kanalen. Som det ser ut i dag så har vårt flaggskep Disney Channel en övervikt av flickor som tittare och ni försöker vi nå också pojkarna, säger Casper Bjørner, vd för Disney Channel  i Skandinavien. 

Varför väljer ni att skrota Jetix och Toon Disney?

- De kanalerna är bra varumärken men vi bedömer att de aldrig kommer att bli fantastiska varumärken på samma sätt som Disney Channel och Playhouse Disney är. Det kan däremot Disney XD bli.

Merparten av innehållet på Disney XD är nyproducerat.

- Vi har investerat mycket pengar på att ta fram nya program för att kunna erbjuda tittarna något helt nytt. De komemr inte att behöva se repriser på program som de har sett i andra kanaler.

Kanalen lanseras fredag den 11 september och har då distribution hos Telia, Canal Digital, Viasat och Com Hem.

- Det är en något bättre distributionsplattform än vi hade för våra tidiagre kanaler, vilket vi förstås är glada för. 

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.