Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Disney lanserar ny kanal och rullar ut tung kampanj

Playhouse Disney stöps om till Disney Junior. Lanseringen av den nya kanalen får ett brett mediestöd.


Publicerad 2011-04-27 11:40
Uppdaterad 2015-12-06 15:12

Ämnen i artikeln:

Disney

Dela artikeln:

– Vi började med att serva denna nisch i 2006 som enda tv-kanal - och nu ökar vi vår satsning då vi vet hur jättepopulär kanalen är ibland mammor och pappor - och samtidigt tar vi nu tillfället att se till att det finns något bra även för de barn som inte längre är förskolebarn, nämligen 5-7 åringarna - som hittills inte har haft så mycket att välja på, säger Casper Bjørner, nordisk vd Disney.

Nischen han talar om är barn 5-7 år. Idag täcker ingen av de befintliga kanalerna den åldersgruppen. Disneys egen kanal, Playhouse Disney, har målgruppen 2-5 år men kanalens tablå anpassas nu för att attrahera också de två år äldre barnen.

– Två år låter kanske inte mycket men det händer mycket i den här åldern och sjuåringar är helt enkelt inte intresserade av att titta på samma program som förskolebarn.

Program som ”Små Einsteins” och ”Händige Manny” som utgör ryggraden i Playhouse Disney blir kvar men tablån utökas med nya program. Bland annat ska serien ”Jake och Piraterna i Landet Ingestans”, som är löst baserad på Peter Pan visas från start. Kanalen är redan i gång i USA och ska nu lanseras i 22 europeiska länder.

En ny logga och ett nytt formspråk har tagits fram för kanalen och lanseringen är planerad till september.

– Men redan innan sommaren kommer vi  att börja prata om kanalen och efter sommaren, närmare lansering, drar vi igång själv lanseringskampanjen.

Kampanjen är internationell och får en bred mediemix.

– Vi går i de traditionella medierna men ska också lägga mycket krut på digitala medier, bland annat i bloggar och på Facebook. 

Disney Junior lanseras i Sverige i september. Kanalen kommer bland annat att distribueras via Bredbandsbolaget, Com Hem, Canal Digital, Sappa, Tele 2, Telia och Viasat.

Henrik Widell

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.