Disney lanserar ny kanal och rullar ut tung kampanj

Playhouse Disney stöps om till Disney Junior. Lanseringen av den nya kanalen får ett brett mediestöd.

– Vi började med att serva denna nisch i 2006 som enda tv-kanal - och nu ökar vi vår satsning då vi vet hur jättepopulär kanalen är ibland mammor och pappor - och samtidigt tar vi nu tillfället att se till att det finns något bra även för de barn som inte längre är förskolebarn, nämligen 5-7 åringarna - som hittills inte har haft så mycket att välja på, säger Casper Bjørner, nordisk vd Disney.

Nischen han talar om är barn 5-7 år. Idag täcker ingen av de befintliga kanalerna den åldersgruppen. Disneys egen kanal, Playhouse Disney, har målgruppen 2-5 år men kanalens tablå anpassas nu för att attrahera också de två år äldre barnen.

– Två år låter kanske inte mycket men det händer mycket i den här åldern och sjuåringar är helt enkelt inte intresserade av att titta på samma program som förskolebarn.

Program som ”Små Einsteins” och ”Händige Manny” som utgör ryggraden i Playhouse Disney blir kvar men tablån utökas med nya program. Bland annat ska serien ”Jake och Piraterna i Landet Ingestans”, som är löst baserad på Peter Pan visas från start. Kanalen är redan i gång i USA och ska nu lanseras i 22 europeiska länder.

En ny logga och ett nytt formspråk har tagits fram för kanalen och lanseringen är planerad till september.

– Men redan innan sommaren kommer vi  att börja prata om kanalen och efter sommaren, närmare lansering, drar vi igång själv lanseringskampanjen.

Kampanjen är internationell och får en bred mediemix.

– Vi går i de traditionella medierna men ska också lägga mycket krut på digitala medier, bland annat i bloggar och på Facebook. 

Disney Junior lanseras i Sverige i september. Kanalen kommer bland annat att distribueras via Bredbandsbolaget, Com Hem, Canal Digital, Sappa, Tele 2, Telia och Viasat.

Henrik Widell

Publicerad 2011-04-27 11.40Uppdaterad 2015-12-06 15.12

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: