Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Discoverys miljardaffär i hamn

Publicerad: 7 Mars 2018, 07:49
Uppdaterad: 7 Mars 2018, 08:58

Discovery Communications i jätteaffär. Foto: Wikimedia

Discovery Communications köp av Scripps Network är nu slutfört – prislappen landar på 120 miljarder kronor.


Som Dagens Media tidigare berättat aviserade Discovery Communications i somras att man planerar att köpa den amerikanska tv-jätten Scripps Network Interactive med kanaler som Food Network, Travel Channel, DIY Network, Cooking Channel och TVN i sin portfölj.

Nu är affären genomförd och prislappen landar på 14,6 miljarder dollar – cirka 120 miljarder svenska kronor.

Det sammanslagna bolaget byter nu namn till Discovery Inc. Affären innebär att Discovery kommer att ha en andel på 20 procent av den reklamfinansierade betal-tv-marknaden i USA.

–  Som ny global ledare inom verklighetsbaserad underhållning kommer Discovery serva lojala och passionerade tittare runt om i världen med innehåll som inspirerar, informerar och underhåller på alla typer av skärmar, erbjuda nya möjligheter för annonsörer och distributörer att nå attraktiva målgrupper, och använda vår ledande position för att skapa nya värden och tillväxtmöjligheter för alla våra intressenter, säger David Zaslav, president och vd för Discovery, i ett pressmeddelande.

I och med köpet av Scripps kommer Discovery att heläga stora mängder innehåll inom vertikaler som mat, resa, djur, bilar, brott och mysterier, vetenskap, familj, äventyr, europeiska sporträttigheter och OS.

I Sverige äger Discovery, via bolaget Discovery Networks Sverige, kanaler som Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Discovery Channel och Eurosport.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.