Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Discoverychef får nytt uppdrag

Publicerad: 17 Januari 2018, 08:58
Uppdaterad: 17 Januari 2018, 09:38

Anders Cedhamre ska ta Discovery till digitala OS-framgångar. Foto: Janne Naess.

Anders Cedhamre byter roll på Discovery – ska leda det digitala arbetet: "Vi måste steppa upp det digitala".


Ämnen i artikeln:

Discovery NetworksOS

Anders Cedhamre har arbetat på Discovery i över tio år, och har under den tiden haft en rad olika redaktionella roller. Sedan april 2016 har han varit innehållsleverantörens redaktionschef.

I mitten av förra året gick han på föräldraledighet och ersattes av Hanif Hosseini, som tidigare jobbat som projektledare för SVT:s fotbollssatsning.

När nu Anders Cedhamre återvänder till jobbet står det klart att han lämnar rollen som redaktionschef på Discovery efter drygt två år för ett nytt uppdrag – hans ersättare blir just Hanif Hosseini. 

Tidigare redaktionschefens nya titel blir nu digitalchef sport, och ett uppdrag som går ut på att leda arbetet med Discoverys olika digitala format och sociala medier.

– Jag ska utföra de digitala planerna vi har kommit överens om, säger han till Dagens Media.

Inför OS har innehållsleverantören byggt upp ett så kallat digitalt lag, med sociala medier-specifika experter och reportrar.

– Vi har ett gäng i Stockholm som blir webbredaktörer, de arbetar med sajten och vissa delar av sociala medier. På plats i Sydkorea har vi digital-dedikerade talents.

På plats-teamet, som leds av Anders Cedhamre som också han kommer vara på plats under OS, består av Robin Bryntesson (expert och influencer), Maria Danielsson (expert och influencer), Jakob Vastamäki (reporter) och Joel Segerdahl (reporter).

– Jag ska arbetsleda vår digitala redaktion på plats och se till så att vi producerar starkt innehåll på våra digitala plattformar, enligt den givna strategin.

Hur ser den strategin ut?

– Det är den vi håller på att sätta nu, och det är det vi kommer göra de kommande dagarna. Men den kommer inbegripa stor expertis inom sporterna, värme och en jäkla massa känslor. För trots allt: vi sänder mer än någon svensk kanal gjort förut och de digitala kanalerna är så klart en viktig del i den satsningen.

"Vi måste steppa upp det digitala"

Anders Cedhamre har under de senaste två åren även legat bakom några av Discoverys stora profilvärvningar så som Peter Forsberg, Anja Pärson och Magdalena Forsberg. Nyförvärv som han tror kommer underlätta för de digitala delarna under vinter-OS i Pyeongchang, Sydkorea, om lite mer än tre veckor.

– Mitt jobb blir att trycka in så mycket digitalt tänk som möjligt, höja den samlade medvetandegraden över hela linjen i Discovery-huset.

Varför är det viktigt?

– Alla hus gör den digitala omställningen någon gång. Jag vill inte säga var Discovery är i den kön, men vi måste steppa upp det digitala vid något tillfälle. Det faktum att vi numera har ett avtal med världsledande Bamtech som leverantör till Eurosport Player är ett tveklöst bevis på att vi är framåtlutade digitalt.  

Dagens Media har tidigare berättat att Discovery samarbetar med Snapchat under OS. Utöver det satsar leverantören på innehåll i Facebook Live, Instagram och Twitter.

– Vi måste vara supersynliga digitalt för att nå den yngre publiken. Det är ingen hemlighet att det här arbetet genomförs för att, i synnerhet på Snapchat, hitta en ung publik, säger Anders Cedhamre och fortsätter:

– Om du tittar traditionellt gällande tittning på Eurosport är det en äldre man, Kanal 5 har kanske en lite yngre profil. Men den digitala apparaten ska hitta folk som kan upptäcka vårt utbud även efter OS.

Anders Cedhamre är bland annat känd för sin podcast "Agendasättarna", som gjordes i samarbete med Expressen. Den numera nedlagda podden där han intervjuat kända och mindre kända sportprofiler.

Tidigare har han även varit chefredaktör för viasatsport.com, arbetat på Sportmagasinet på Aftonbladet, Radiosporten och Offside. Utöver det har han dessutom kommenterat fotboll och basket på Viasat, TV4 och Eurosport.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Discovery NetworksOS

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev