Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Discovery svarar på kritiken: ”Det blir löjligt”

Det nuvarande avtalet mellan Com Hem och Discovery går ut imorgon midnatt.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Publicerad: 30 Augusti 2017, 11:34
Uppdaterad: 30 Augusti 2017, 12:29

Ämnen i artikeln:

Discovery NetworksCom hem

Dan Panas, presschef på Discovery Networks. Foto: Magnus Selander/Kanal 5

Discovery Networks Sweden är i ett nytt avtalsbråk, något Dagens Media skrev om under gårdagen. De strandade förhandlingarna kan innebära att 4,5 miljoner Com Hem/Boxer-kunder går miste om Sveriges VM-kvalmatch mot Vitryssland nu på söndag.

Discovery hamnade i början av juni i samma typ av avtalskonflikt, den gången med Telia som genom Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär, menade att Discovery satt i system att dra ut på förhandlingar. Ett uttalande som ligger i linje med det Com Hems presschef, Fredrik Hallstan, uttryckte under gårdagen.

– Det är uppenbart att det här är en strategi från deras sida att sätta press på oss leverantörer att gå med på deras avtal, sa han till Dagens Media.

Dan Panas, presschef på Discovery, bemöter nu Fredrik Hallstans ord.

– Som vi ser det tog vi igår vårt ansvar som en av två förhandlande parter, och gav information om förhandlingsläget. Vi noterar att Com Hem kallar det för ”oseriöst beteende”. Det blir löjligt när Com Hem/Boxer, som kontrollerar över 50 procent av det svenska tv-tittandet, försöker måla sig själv som liten, oskyldig och helt utan ansvar i sammanhanget, säger han till Dagens Media.  

"Blir löjligt"

När Panas nu replikerar hänvisar han till ett dokument från juli. Dokumentet är ett referat från ett av Com Hems telefonmöten med sina investerare. Det aktuella mötet var i samband med andra kvartalets resultat som släpptes under sommaren. Nedskrivningen, som är gjord av en representant från MTG, formulerar att Com Hems ledning hävdade att vissa förhandlingar med broadcasters visat sig svåra, särskilt förhandlingarna med Discovery, som dessutom kunde riskeras att släckas ner.

– Det hela blir extra löjligt, och oroande, när Com Hem kallar oss oseriösa, samtidigt som de redan för snart två månader sedan tycks ha flaggat för en nedsläckning av våra kanaler inför sina investerare, men utan att ge motsvarande information till sina kunder. Oavsett om Com Hem/Boxer föredrar att kalla 4,5 miljoner svenska tittare för 1,8 miljoner hushåll, så är nära hälften av landets beroende av Com Hem/Boxer för att få sina TV-upplevelser, och vi tycker att de förtjänar att få veta vad som händer.

Com Hems presschef Fredrik Hallstan säger i sin tur till Dagens Media att avtalet egentligen skulle ha löpt ut i december, men att Com Hem bad om en förlängning till 1 september.

– Sedan hörde vi inte från dem. De kanske var upptagna under våren med likadana konflikter med exempelvis Telia.

– Om dessa förhandlingar inte går i lås är det första gången som vi tvingas att sluta sända kanaler till våra kunder. För Discovery är det femte gången, säger han.

Discovery gick ut med en pressrelease med information av avtalstvisten. Skulle ni informera era kunder annars? 

– Vi har naturligtvis förberett kundkommunikationen ifall vi tvingas att sluta visa kanalerna, men vi förhandlar just nu och vår förhoppning är att vi ska komma överens. 

Hur såg det ut? 

– Vi har många olika kanaler att kommunicera till våra kunder med.

Discovery Networks har tidigare varit i konflikt med både  Telenor och  Telia kring distributionen av tv-husets kanaler, Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Eurosport 1, Eurosport 2, Discovery Channel, TLC, Animal Planet, Discovery ID, Discovery Science och Discovery World.

Ämnen i artikeln:

Discovery NetworksCom hem

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.