Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Discovery slopar huvudmålgrupp

Publicerad: 2 Januari 2020, 10:39

Daniel Lagerqvist, kommunikationsdirektör på Discovery Networks Sweden, beskriver det som otidsenligt att hålla fast vid en viss huvudmålgrupp.

Sedan årsskiftet kommunicerar Discovery olika målgrupper för olika format när det gäller ratings och digital mätning. ”Att hålla fast vid en specifik och relativt smal målgrupp för en kanal eller en streamingtjänst, känns otidsenligt”, säger kommunikationsdirektören.


Den 1 januari i år gjorde Discovery en förändring i sin målgruppskommunikation.

– Precis som vi gör format för olika målgrupper och dessutom säljer på olika målgrupper, kommer vi nu att kommunicera olika målgrupper för olika format när det kommer till ratings och digital mätning, säger Daniel Lagerqvist, kommunikationsdirektör på Discovery Networks Sweden, till Dagens Media.

Men med det sagt framhåller Daniel Lagerqvist att det finns ett behov för såväl medier som tv-huset självt att mäta mot konkurrenter samt över tid. Framöver kommer man dock att använda sig av spannet 15–64 år och inte 15–44 år.

– Detta ska ses som en kommunikativ anpassning till en verklighet som vi levt i de senaste åren. Vi gör format för alla inom 15–64 år och ser att de yngre konsumenterna främst hittar sina favoriter på Dplay medan den äldre publiken framför allt ser på Kanal 5.

Riskerar inte den digitala mätningen att bli splittrad när olika mediehus kommunicerar på olika sätt?

– Vi gör det som vi ser passar våra annonsörer, konsumenter och partners bäst och att hålla fast vid en specifik och relativt smal målgrupp för en kanal eller en streamingtjänst, känns otidsenligt. Vi gör innehåll för alla åldrar och låter konsumenten välja vilket innehåll man vill se och på vilket sätt.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.