Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Discovery slår tillbaka mot TV4

TV4 Fakta basunerade nyligen ut att kanalen gick om Discovery Channel i januari. Nu slår storkonkurrenten tillbaka.


Publicerad 2011-02-02 12:35
Uppdaterad 2015-12-06 15:23

Ämnen i artikeln:

Discovery Channel

Dela artikeln:

I januari hade TV4 Fakta för första gången en större tittarandel i hela befolkningen än Discovery Channel under en månad. TV4 Faktas programchef Kajsa Stål gladdes åt siffrorna och talade om ett trendbrott på dagensmedia.se i går.

Discovery Channels försäljningschef Christian Mörner gör en helt annan analys och säger att tittandet i hela tv-befolkningen ”är ointressant”:

– Vi fokuserar vare sig på de väldigt unga eller på de riktigt gamla tittarna. Differensen i januari i målgruppen 3-99 år är ju dessutom minimala 0,03 procent. Inte direkt ett ”trendbrott”. Discovery är ju betydligt större i de målgrupper som är viktigast ur kommersiell synpunkt för annonsörerna.

Discovery Channel har män i åldern 20-49 år som primär målgrupp. I Discoverys tittarstatistik för målgruppen män 20-44 år hade kanalen 2,42 procent i januari jämfört med TV4 Faktas 0,90 procent. Discovery var även större i TV4 Faktas huvudmålgrupp 25-59 år.

Synnöve Almer

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.