Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Discovery slår tillbaka mot Johan Croneman

Publicerad: 1 Mars 2018, 06:50
Uppdaterad: 1 Mars 2018, 13:50

Discovery Networks OS-trupp, Johan Croneman. Foto: Discovery och Pressbild.

Discoverys kommunikationschef Dan Panas om Johan Cronemans syrliga OS-krönikor: "Han skapar en egen DN-sanning som är höjd över den objektiva sanningen".


Ämnen i artikeln:

Johan CronemanDiscovery Networks

Vinter-OS är över för den här gången, och åsikterna kring Discovery Networks sändningar har gått isär.

Medan Aftonbladets Marcus Leifby och framförallt DN:s Johan Croneman har tillhört de mest högljudda kritikerna, har Discoverys premiär som OS-värd hyllats av bland annat Expressens Mats Olsson och Västerbottens-Kuriren. 

LÄS MER: Discoverys OS-sändningar kritiseras

Den färskaste OS-recensionen publicerades i Metro här om dagen, i form av en Yougov-undersökning som visar att 59 procent av tittarna trots allt känner sig ganska eller mycket positivt inställda till årets OS-sändningar från Pyeongchang. Sammanlagt 11 procent uppger att de är mycket eller ganska negativa, och övriga är neutrala.

När Johan Croneman gör bokslut över Discovery Networks OS-debut inleder han med raderna:

”Discovery gör något bättre ifrån sig under den avslutande OS-veckan. Kritiken har annars varit massiv, den har kommit från alla håll och kanter, kritiker och tittare har varit ovanligt överens”.

Vilka syftar du på du när du skriver att kritiken har varit massiv och att kritiker och tittare har varit överens, Johan Croneman?

– Jag har mycket, och tät och bra, kontakt med mina läsare, och kan verkligen få på käften, men när det gäller mina OS-krönikor så har jag och DN:s läsare varit ovanligt överens. Flera tv-kritiker har framfört liknande åsikter. Mejl, brev, sms, telefonsamtal. De som jag har varit i kontakt med har inte varit särskilt nöjda.  

Vad säger du då om resultatet i Metros Yougov-undersökning?

– Om det verkligen skulle stämma så är det väl jättebra, grattis Discovery. Jag styrs inte av publikmätningar när jag skriver. Men jag är, milt uttryckt, jäkligt tveksam till den där undersökningen, jag ger inte mycket för den sortens nätmätningar. Som man frågar får man svar.

Menar du att den feedback som du får från dina läsare är mer tillförlitlig än Yougovs undersökning?

– Jag tolkar givetvis opinionen utifrån min horisont. Det förstår nästan varenda människa att det inte ligger en Gallupundersökning bakom varje iakttagelse, svarar han.

Branschsajten Tv-dags, gick den 28 februari till syrlig attack mot Johan Cronemans OS-krönikor. Med Metros Yougov-undersökning som stöd kallar de DN-profilen för  en "gnällspik som ser i syne".

Vad säger du om det, Johan Croneman?

– Jag tycker Tv-dags har några riktigt bra skribenter, och kan vara läsvärda. Några av dem har emellertid alltid haft ett horn i sidan till mig, och tycker att jag är Sveriges sämsta tv-kritiker. Jag har lärt mig leva med det.

Vad är ditt råd till Discovery Networks inför nästa OS?

– Jag ger inga råd till tv-producenterna utan skriver bara för DN:s läsare om det vi gemensamt tittar på – och jag skiter uppriktigt talat i hur Discovery har haft det under resans gång. Men jag tycker att det är extremt svagt att deras sportchef skrattar bort och avfärdar den kritik som framförts kring deras sändningar, och kring de dåliga tittarsiffror som till exempel Anja Pärsson och Jessika Almenäs studioprogram fick. Men det är klart att man vill trolla bort dåliga tittarsiffror när man lagt många miljarder på rättigheterna.

LÄS MER: Så många såg OS i Discovery

Discoverys kommunikationschef Dan Panas säger till Dagens Media att tv-huset är otroligt glada över den positiva feedback som han menar att de fått från tittarna under OS. Till skillnad från Johan Croneman tar han Yougov-undersökningen på allvar och menar att den tydligt visar att tittarna varit nöjda.

– Om jag förstått det rätt menar alltså Croneman att hans mejl, brev och telefonsamtal från ett okänt antal personer utgör ett statistiskt säkrare underlag än alla typer av publika mätningar utförda av professionella undersökningsföretag. Och att hans uppdrag är att använda denna metod för att skapa en egen  ”DN-sanning” som är höjd över den objektiva mätbara sanningen. Det är så bisarrt att det blir svårt att kommentera, säger Dan Panas.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev