Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Discovery om OS: ”För tidigt att uttala sig om”

Publicerad: 23 Mars 2020, 15:35

”Den nuvarande globala situationen är något vi aldrig sett förut eller kunnat förutspå”, säger Daniel Lagerqvist till Dagens Media.

Foto: imagedepotpro/Getty Images

För första gången meddelar Japan att OS kan komma att skjutas fram. Discovery vill dock inte spekulera kring hur detta skulle påverka dem.


Ämnen i artikeln:

coronavirusetDiscoveryOS

När majoriteten av all världens sport ställs in riktas strålkastarna mot det sportevenemang som ännu inte skjutits fram eller ställts in – nämligen OS.

Under måndagen meddelade Japans premiärminister Shinzo Abe att en senareläggning av sommarens olympiska spel i Tokyo är ett alternativ, skriver SVT.

Det är första gången som Japan officiellt konstaterar att de olympiska spelen kanske inte kan genomföras som planerat. Japanska myndigheter har fram tills nu sagt att spelen inte ska skjutas upp. Att ställa in spelen helt och hållet är dock inget alternativ, anser Japan och IOK. 

LÄS MER: Mängder av inställd sport – så påverkas tv-husen av krisen
Sportredaktionerna tappar all bevakning – så ställer de om 

Discovery är det tv-hus som äger rättigheterna för spelen. Kommunikationsdirektör Daniel Lagerqvist är fåordig när Dagens Media söker honom för en kommentar om hur ett senarelagt OS skulle påverka annonsintäkterna och tablån. 

– Den nuvarande globala situationen är något vi aldrig sett förut eller kunnat förutspå. Vi är eniga med våra partners och stöder IOK:s beslut att förbereda för olika scenarion kring OS 2020 och fatta ett beslut så snart som möjligt. Vi kommer även att fortsätta följa rekommendationerna från IOK, WHO, Tokyo 2020, värdstaden Tokyo och Japans regering. När det gäller frågor kring vår affär och tablåplanering är det för tidigt att uttala sig om och spekulera i. 

LÄS ÄVEN: Allsvenskan skjuts upp

Discovery har sedan tidigare tvingats sänka priset på Dplay efter att flertalet stora sportevenemang, har ställts in. Även konkurrenterna C More och Viaplay har sänkt priset på streamingtjänsterna. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

coronavirusetDiscoveryOS

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.