Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Discovery Networks tar andelar på webben

Publicerad: 28 Juni 2016, 09:04
Uppdaterad: 28 Juni 2016, 12:35

"Ex on the beach" lockar tittare till Dplay. Foto: Discovery Networks.

Discovery Networks Dplay ökar med 74 procent under årets första sex månader.


Ämnen i artikeln:

Discovery NetworksMTG TVTV4-gruppen

Discovery Networks Dplay tar andelar av webb-tv-tittandet under årets första sex månader. Från 1 januari-19 juni – så långt som MMS konsoliderade webb-tv-siffror sträcker sig – ökar Dplay tittandet med hela 74 procent, sett till antalet spenderade timmar, jämfört med motsvarande period 2015.

Totalt spenderade tittarna 8 679 455 timmar hos Dplay under perioden.

Bakom ökningen står framför allt framgången med ”Ex on the beach”, som varit det mest sedda webb-tv-programmet i Sverige under hela säsongen och ökade med 29 procent jämfört med säsong 1. Just nu pågår castingen till en ny säsong.

– Vi kan summera en fin vår med en fantastisk digital tillväxt tack vare vår starka bas med dynamiska och populära lokalproduktioner, toppad med ”Ex on the beach Sverige” som högintensivt digitalt lok, säger Axel Eriksson, programdirektör för Discovery Networks.

Ökningen för Dplay innebär att Discovery Networks knappar in på konkurrenten MTG, och vissa månader – april, maj och juni – till och med är större.

Under årets första sex månader ökar MTG:s playkanaler med 7,2 procent till 8 757 633 spenderade timmar. Det skiljer alltså bara 78 178 timmar mellan MTG och Discovery Networks under perioden 1 januari-19 juni.

TV4-gruppen fortsätter dock att vara ohotad etta bland de kommersiella playkanalerna. TV4 Play ökar med totalt 25,6 procent till 30 419 140 spenderade timmar under hela perioden.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev