Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Discovery Networks ökar tittartidsandelen mest i år

Discovery Networks är det kommerisella tv-hus som ökar mest under årets första halvår.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 09 Juli 2015, 07:28
Uppdaterad: 06 December 2015, 11:55

Ämnen i artikeln:

MTG TVDiscovery Networks

Discovery Networks ökar i samtliga målgrupper under årets första halvår jämfört med motsvarande period förra året, enligt siffror från MMS.

I tv-husets egen huvudmålgrupp 15-44 år ökar man med 7 procent till en tittartidsandel på 17,06 procent. I 3+ ökar Discovery Networks med 8 procent, i 15-49 år med 7 procent och i 15-64 år med 6 procent.

Detta medan MTG TV minskar i samtliga målgrupper och TV4-gruppen står för en mindre ökning eller minskar något i de fyra målgrupperna.

– Det var ett sportår förra året och vi är ödmjuka inför det. Då hade vi det tufft så i år ska vi öka, säger Calle Jansson, kanaldirektör på Discovery Networks.

I april hade tv-huset en tuff vecka då man tappade distributionen via Telia på grund av en konflikt, som resulterade i att 700 000 abonnenter inte kunde se tv-husets kanaler.

– När vi väger in både det som spelat för oss och det som spelat emot oss så växer vi, och det är vi väldigt glada för.

Samtliga tv-husets kanaler har vuxit under det första halvåret berättar Calle Jansson – utom Discovery.

Nu är det ”back to basics” som gäller för Discovery.

– Det blir mindre reality och tillbaka till dokumentärer och science. Dessutom kommer det in en amerikansk dramaserie om bröderna bakom Harley Davidson. Där ser vi att det finns en unik position att ta.

I juni var dessutom Discovery Networks Kanal 11 större än MTG TV:s TV8 för allra första gången, ackumulerat på en hel månad. Detta både i målgruppen 15-44 år och 15-49 år.

– Det är så klart en skalp för oss. Generellt är vi i huset duktiga på att hantera inköp och när vi också lägger in lokala produktioner som ”Ex on the Beach Sverige” får vi en spänstig kanal som vi har fått accept på.

Inköp som ”Keeping up with the Kardashians” och ”So You Think You Can Dance” har fungerat bra i Kanal 11, berättar Calle Jansson. Som Dagens Media tidigare berättat ska även ”Big Brother” sändas i kanalen i höst.

– Vi fortsätter med en tydlig ung, kvinnlig programmering. Vi tycker att vi har hittat en bra position på marknaden.

LÄS ÄVEN

Här är hela SBS Discoverys höst

Jubel hos SBS Discovery – ökar stort efter att vara tillbaka hos Telia

Ämnen i artikeln:

MTG TVDiscovery Networks

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.