Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Discovery lanserar svenska kanaler

Publicerad: 3 september 2010, 13:14
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:40

Discovery lanserar den kvinnliga kanalen TLC i Sverige. Dessutom planerar tv-huset svenska 3D-sändningar nästa år.


Discovery lanserar en ny global 3D-kanal på den amerikanska marknaden nästa år. Den ska sända 3D-anpassat innehåll dygnet runt och bygger på ett amerikanskt samarbete med innehållsleverantörerna Imax och Sony.

– Det handlar om att positionera vårt varumärke och fortsätta vara innovatörer, precis som inom HD. Vi kommer sedan att utvärdera övriga marknader sett till konsumentintresse, teknikpenetration och distributionsmöjligheter för att se om timingen är rätt, säger John Honeycutt, vice president på Discovery Networks International, som är i Sverige för att tala på Kristallen-seminariet.

Nordiska Discovery tittar på en 3D-lösning för den svenska marknaden, men då något annorlunda.

– Vi diskuterar med nordiska distributörer om 3D-sändningar. Man kan kalla det en 3D-kanal, men det blir inte 3D-sändningar dygnet runt utan under primetimeblock och särskilda event, till exempel inom sport, säger Jan Winther Andreassen, chef för Discovery Networks i Norden, till Dagensmedia.se.

Om diskussionerna går i lås kan den nya svenska kanalen vara uppe redan nästa år, eventuellt med 3D-innehåll även från andra partners. Målgruppen är till en början teknikintresserade ”geeks” i medelåldern. Tanken är att de ska sprida ordet så att kanalen på sikt når en bredare marknad. 3D ger också nya möjligheter för annonsörer. Tekniken ger till exempel bilannonsörer och filmindustrin möjlighet att presentera sina bilar och filmer på ett mycket rikare sätt, säger John Honeycutt, och Discovery tittar på att även erbjuda 3D-reklamplats.

Svenska marknaden kommer att få ytterligare en Discovery-kanal – den kvinnliga kanalen TLC. Kanalen sänder program om bland annat matlagning, familj och föräldraskap, bröllop och mode. TLC lanserades i Norge i mars och har på knappt ett halvår nått en andel på 4 procent i den kvinnliga målgruppen.

– TLC kommer till Sverige, men jag vill inte säga något datum ännu. Det finns ett utrymme på den svenska marknaden när det gäller högkvalitativt innehåll för kvinnor, säger Jan Winther Andreassen.

Synnöve Almer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev