Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Discovery lanserar ny mätmetod för OS

Ska mäta den totala videokonsumtionen under spelen.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Publicerad: 02 Februari 2018, 07:23
Uppdaterad: 02 Februari 2018, 07:28

Ämnen i artikeln:

DiscoveryOS

Foto: Janne Naess och Flickr.

Med exakt en vecka kvar till invigningen av vinter-OS presenterar sändande Discovery att de utvecklat en ny metod för att mäta den totala videokonsumtionen under spelen.

Innehållsleverantören, som äger rättigheterna i nästan samtliga europeiska länder, har tillsammans med Publicis och med stöd av Internationella Olympiska Kommittén (IOK) tagit fram metoden. Något som Variety var först med att rapportera om. 

Nya mätmetoden ska fånga upp tittande linjärt, online samt i sociala medier.

– Precis som i dag kommer vi att mäta totaltittandet på OS-sändningarna som inkluderar de digitala och linjära visningarna. Utöver det kommer vi även ha möjligheten att rapportera den totala videokonsumtionen på alla plattformar inklusive video i sociala medier och engagemanget som den genererar. Det kommer ge ny och spännande information, säger Dan Panas, kommunikationschef på Discovery, till Dagens Media.

Utöver tittande kommer den nya mätmetoden även att mäta det totala antalet användare på Discoverys egna OS-plattformar, och dessutom engagemanget i sociala medier och andra digitala plattformar, genom exempelvis antalet likes och delningar.

– Vi tycker att det är relevant att fånga upp det totala engagemanget som OS skapar – inte minst för att vi har en ambition att locka de unga tittarna i större grad än tidigare i de här sammanhangen, säger Dan Panas.

Dagens Media har tidigare skrivit om att Discovery samarbetar med Snapchat och Schibsted under sitt första olympiska spel.

Ämnen i artikeln:

DiscoveryOS

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.