Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Discovery lanserar ny mätmetod för OS

Publicerad: 2 Februari 2018, 07:23
Uppdaterad: 2 Februari 2018, 07:28

Foto: Janne Naess och Flickr.

Ska mäta den totala videokonsumtionen under spelen.


Ämnen i artikeln:

DiscoveryOS

Med exakt en vecka kvar till invigningen av vinter-OS presenterar sändande Discovery att de utvecklat en ny metod för att mäta den totala videokonsumtionen under spelen.

Innehållsleverantören, som äger rättigheterna i nästan samtliga europeiska länder, har tillsammans med Publicis och med stöd av Internationella Olympiska Kommittén (IOK) tagit fram metoden. Något som Variety var först med att rapportera om. 

Nya mätmetoden ska fånga upp tittande linjärt, online samt i sociala medier.

– Precis som i dag kommer vi att mäta totaltittandet på OS-sändningarna som inkluderar de digitala och linjära visningarna. Utöver det kommer vi även ha möjligheten att rapportera den totala videokonsumtionen på alla plattformar inklusive video i sociala medier och engagemanget som den genererar. Det kommer ge ny och spännande information, säger Dan Panas, kommunikationschef på Discovery, till Dagens Media.

Utöver tittande kommer den nya mätmetoden även att mäta det totala antalet användare på Discoverys egna OS-plattformar, och dessutom engagemanget i sociala medier och andra digitala plattformar, genom exempelvis antalet likes och delningar.

– Vi tycker att det är relevant att fånga upp det totala engagemanget som OS skapar – inte minst för att vi har en ambition att locka de unga tittarna i större grad än tidigare i de här sammanhangen, säger Dan Panas.

Dagens Media har tidigare skrivit om att Discovery samarbetar med Snapchat och Schibsted under sitt första olympiska spel.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

DiscoveryOS

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev