Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Discovery kan ta över TV11 från TV4-Gruppen

Publicerad: 17 december 2012, 10:22
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:01

Enligt uppgift till dagensmedia.se förhandlar Discovery om att köpa TV11 av TV4-Gruppen.


I förra veckan stod det klart att Discovery Communications köper SBS Nordic – där Kanal 5 och Kanal 9 ingår – av Prosieben Sat 1 för motsvarande 12 miljarder kronor.

Men Discoverys ambitioner att växa på den nordiska marknaden större än så.

Enligt uppgift till dagensmedia.se för Discovery diskussioner med TV4-Gruppen och ägaren Bonnier om att ta över TV11, TV4:s nischkanal som riktar sig till en yngre målgrupp.

På TV4-Gruppen lägger man locket på.

– Den här typen av spekulationer och rykten kommenterar vi aldrig. Det gör vi inte den här gången heller, säger Magnus Törnblom, ansvarig för företagsinformation på TV4-Gruppen, till dagensmedia.se.

Men om jag ställer frågan om ni förhandlar med Discovery om att sälja TV11, borde ni väl kunna svara ja eller nej?

– Då är det att kommentera rykten och spekulationer, och eftersom vi aldrig gör det annars så väljer vi att inte göra det den här gången heller. Det är en lätt princip att hålla sig till, vare sig det ligger någon sanning i ryktena eller inte.

Lotta Schlingmann, marknads- och kommunikationschef på Discovery i Norden, har bett om att få återkomma med en kommentar.

TV11 hade premiär i januari 2011, och ersatte därmed den gamla TV4-kanalen TV400. Målet var att ta upp fajten med SBS TV och MTG om de unga tittarna.

– TV11 är en uppkäftig, provokativ och kontroversiell kanal, som ska attrahera den unga publiken. Våra konkurrenter Prosieben och MTG har fått husera lite för mycket för sig själva när det gäller den här publiken. Vi ser självklart att TV11 ska bli ett förstahandsalternativ, sade Jan Scherman, dåvarande vd för TV4-Gruppen, till dagensmedia.se.

Men TV11 har inte riktigt lyft – trots distribution i bland annat Com Hems analoga nät – och enligt uppgift till dagensmedia.se är TV4-Gruppen missnöjda med kanalens utveckling.

Den 1 januari till den 20 november i år uppnådde TV11 en tittartidsandel på 1,6 procent i TV4-Gruppens huvudmålgrupp 12-59-åringar. Därmed står kanalen kvar och stampar på samma nivå som under 2011.

Anton Glanzelius, programchef för TV11, berättade i september i år att TV4-Gruppen har valt att sluta att investera i stora svenska produktioner på TV11.

Bland annat har TV4 skrotat "Big Brother", som var TV11:s största publikmagnet.

– Istället för att fortsätta med "Big Brother" flyttar vi in nya satsningar i Sjuan och TV4. Vi vet ju sedan gammalt att stora satsningar på TV4 alltid har varit viktiga och att om vi satsar på Sjuan så får det en oerhörd effekt. Så strikt ekonomiskt är det mer fördelaktigt, sade Anton Glanzelius till dagensmedia.se.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.