Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Discovery gör OS i 360 grader

Bild 1/2  

INNSBRUCK. Satsar på 3D-studion "The cube" för att hjälpa sina experter: "Det mest frusterarande är när man vet vad man vill säga, men inte kan förklara det på ett bra sätt", säger Eurosports vd Peter Hutton.


Publicerad 2018-01-03 12:25
Uppdaterad 2018-01-03 13:39

Ämnen i artikeln:

Discovery

Dela artikeln:

Olympiska spelen i Pyeongchang, Sydkorea, är bara en månad bort, och den här gången är det Discoverys tur att bjuda svenska folket på spelen.

Mellan den 2-5 januari är Dagens Media på plats i österrikiska Innsbruck för att bevaka Discoverys presentation av OS-paketeringen.

I oktober berättade Dagens Media om nyheten att innehållsleverantören ska bjuda tittarna på bakom kulisserna-material från OS-sändningarna på Snapchat.

Under Discoverys OS-förberedelser i Innsbruck presenterar innehållsleverantören i dag nästa nyhet om packeteringen av spelen.

Det är den helt nya studion "The cube", där alla väggar är skärmar, som ska ge tittarna en 360 graders-vy av spelen.

– "The cube" är troligen lättare att beskriva med bilder snarare än ord, säger Eurosports vd Peter Hutton till Dagens Media.

Förhandstitt av Discoverys "The cube".

Den 3-dimensionella studion, som delas av Discoverys alla sändningsteam på plats i Sydkorea, ska hjälpa experterna att lättare förklara händelser under exempelvis alpina tävlingar.

– Det är att sätt att låta experterna använda sina händer och sin kropp för att beskriva och förklara ett skede av ett lopp eller en händelse under en hockeymatch, säger Peter Hutton.

Varför är det viktigt?

– För att det svårt att förklara vissa saker som expert. Det mest frusterarande är när man vet vad man vill säga, men inte kan förklara det på ett bra sätt. Nu vill vi öppna upp möjligheten för våra experter att förklara saker bättre.

Peter Hutton lyfter fram att "The cube" kommer hjälpa tittarna att intressera sig mer för detaljerna under OS.

– En av sakerna jag ger ser i min egen mediekonsumtion, och som jag tror är generell, är att tittarna blir mer och mer intresserade av sporter de älskar. Resultatet är att du vill gå ännu djupare in i den sporten, och lära dig ännu mer.

– Det finns alltid en önskan om att få reda på och förstå mer. Ju mer en tittare förstår, desto längre tid är man beredd på att följa en sport.   

I "The cube" kommer bland annat den tidigare amerikanske alpinåkaren Bode Miller, som är en av Discoverys experter under OS, synas för att lära tittarna mer om alpin skidåkning.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.