Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Dialect skrotar kundtidningen- köper media för pengarna

Publicerad: 26 Februari 2009, 14:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:31

Dator- och telekomkedjan Dialect stuvar om ordentligt i marknadsmixen. Bland annat skrotas kundtidningen Business Talk och pengarna återinvesteras i medieköp. Reklambyrån Abby Norm får dock mindre att göra.


- Kundtidningen har varit bra på alla sätt och vis men det görs så enormt mycket kundtidningar i dag. Även om vi skulle göra världens bästa kundtidning så når vi inte igenom som vi skulle vilja, säger Caroline Antonsson, Dialects marknadschef.

Kundtidningen Business Talk gick ut åtta gånger förra året och hade en upplaga på 285.000 ex. För att ersätta kundtidningen så bygger Dialect ut sin webb.

- Med sajten får vi en bättre kommunikation med kunderna som vi kan bygga ut på ett helt annat sätt. Om en kund köper ett callcenter från oss kan vi beskriva den ner i minsta detalj och också fånga upp frågor från kunderna.

Att skrota kundtidningen innebär en stor kostandsbesparing för Dialect. En del ska pumpas in i webben men företaget ska också nyanställa säljare lokalt.

- Det är en fördel att vi lokalt kan koncentrera oss på att sälja och inte göra kampanjer. Då har vi också möjligheten att anpassa erbjudande och budskap lokalt.

En annan förändring är att Dialect ska köpa betydligt mer tv. Från och med måndag flyttar företaget över hela sin tv-budget från mindre kanaler som Discovery till TV4, TV3, TV6 och Kanal 9. Mediebudgeten ökas inte men reklambyrån Abby Norm får mindre att göra.

- Vi omfördelar genom att dra ner reklambyråuppdragen något och förflytta pengarna till medieköp. Vi är inte på Telias nivå men vi ska ha en bra närvaro i tv.

Varför genomför ni de här förändringarna just nu?

- Vi ska ta marknadsandelar. Vi ser att vi erbjuder något som den övriga marknaden inte gör, kunder springer och köper datorn på ett ställe, skrivaren någon annanstans och undrar sedan varför det inte fungerar.

De största konkurrenterna är Dustin, Atea, The Phone House och stormarknaderna.

- Vi har putsat alla våra interna verktyg och har anställt en massa nya säljare. Vi är laddade till tänderna för att gå ut och ta marknadsandelar.

Dialectas reklambyrå är Abby Norm.Mediebyrå: Initiative Universal.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.