torsdag9 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

”Det vi tappat tar vi igen"

Publicerad: 7 februari 2012, 13:09
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:33

TV4:s programchef, Fredrik Arefalk, kommenterar januaris tittartapp – och utlovar kraftfull comeback.

Ämnen i artikeln:

TV4

HW

Henrik Widell


TV4:s tittartidsandel i huvudmålgruppen 12-59 år landar för januari i år på 18,9 procent. Det är en minskning med på 2,4 procentenheter jämfört med januari förra året då kanalens andel låg på 21,3 procent. 

– En tittartidsandel på 18,9 procent är en normal och bra januarimånad för oss. Förvisso tappar vi men det är i jämförelse med en månad som förra året gick rakt genom taket, säger Fredrik Arefalk.

Förra året dominerade TV4 tablån med bland annat ”Solsidan” och ”Lets Dance”. Årets januaribuffé, bestående av bland annat ”Gladiatorerna” och ”The Voice”, har inte lyckats dra samma tittarskaror. 

– Vi har valt en tydlig strategi där vi stärker upp vårt andra kvartal, som saggade lite förra året, genom att flytta starka format som till exempel Lets Dance. I grunden handlar det om en omfördelning av resurser.

Vilka fördelar ger det att senarelägga?

– Marknadsmässiga fördelar. I april och maj förra året kunde vi inte riktigt möta efterfrågan men det känner jag mig fullkomligt trygg med att vi kommer att kunna göra i år.

Förra året togs konkurrenterna på sängen av TV4:s rekordtidiga tablåläggning, och valde i år att följa efter. Det har, enligt Fredrik Arefalk, haft mindre effekt på TV4:s andelsutveckling.

– Vi har inte märkt av det speciellt mycket. Det är vad SVT1 gör som påverkar oss, det är med dem fajten står.

Han fortsätter:

– Vissa kanaler har haft en större möjlighet att göra en bra januari, till exempel Kanal 5, men det vi tappat i januari tar vi igen under april och maj.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev