Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

”Det var som en slägga”

Strix-bossen Calle Jansson talar ut om denguefebern – som kostade bolaget 14 miljoner kronor. ”Vi är väldigt glada att klarade hälsan för alla medverkande”, säger han tilll dagensmedia.se.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 01 Februari 2011, 14:43
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:23

Ämnen i artikeln:

Strix TelevisionStrixCalle Jansson

Det var i slutet av april som den fruktade denguefebern lamslog Strix produktion av "Expedition Robinson" för den norska och danska marknaden. Inspelningarna av VIP-Robinson, med kändisdeltagare, för Holland och Belgien hade som tur var inte inletts.

Men Strix drabbades hårt ­­­och kräver 14 miljoner kronor av sitt försäkringsbolag – som vägrar att betala.

Striden ska nu avgöras av tingsrätten.

Calle Jansson, vd för Strix och Modern Studios, vill inte kommentera rättsprocessen som nu följer.

– Vår ägare MTG sköter detta, säger han.

I efterhand är han dock nöjd med hur Strix hanterade denguefebern, som enligt Strix stämningsansökan drabbade 30 personer.

– Jag är väldigt glad att vi fick ihop det. Inspelningen stod stilla i 15 dagar medan vi sökte efter en ny location, vilket inte var helt lätt.

Hur mådde de som drabbades?

– Det var väldigt olika. För en del var det som en riktig slägga, de låg däckade som i influensa. För andra var det bara som att man var dåsig efter en dag i solen.

Strix tog det svåra beslutet att flytta hela produktionen, från Besar till Langkawi. Något som kostade både tid och framförallt en hel del pengar.

– Det viktigaste var alla medverkande och medarbetares hälsa. Vi hade kunnat sanera området och stanna kvar, men det kändes väl magstarkt. Tänk om någon skulle insjuknat igen? Då hade man fått leva med det.

Calle Jansson vill även tacka tv-kanalerna för deras flexibla hållning.

– Flytten av inspelningsplats förändrade innehållet. Ett avsnitt för danska och norska Robinson spelades in på båtarna under själva transporten. Detta gjorde att vi fick ihop saker och ting.

– Vi lyckades leverera till kanalerna och säkerställa hälsan för alla inblandade.

Får ni göra Robinson nästa år?

– Vi hoppas på det, men det är alltid en förhandling så här års och vi har inga garantier. Det är upp till kanalerna att bestämma.

Strix Televsion, som är MTG:s produktionsbolag, omsatte 377 miljoner kronor under 2009. Resultatet skrevs till 12,2 miljoner kronor.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.