Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

"Det tablåbundna tittandet kommer att dö"

Publicerad: 22 Oktober 2013, 12:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:30

Linjär tv får färre tittare, men tittartiden är stabil. Samtidigt ökar användadet av second screens stort.


Tittartiden på linjär tv ökar något över de senaste åren, men det finns stora generationsskillander.

Jakob Bjur, medieforskare på JMG vid Göteborgs universitet talar om det linjära tv-tittandets död.

– Linjär tv har färre tittare, men tittartiden är stabil. De som tittar, tittar mer. Generationsskillanden ökar. Killar 15-24 spelar dataspel och har inte tid att titta på tv, säger han.

Enligt Jakob Bjurs forskning ökar användandet av second screen stort. Hälften av 6776 tillfrågade personer hade en second screen när de tittade på tv. Smartphone var vanligast, följt av dator.

– Sociala medier, nyheter och spel är den vanligaste sysselsättningen. Second screen är både en möjlighet att starkare knyta ihop paket som annonsör men det utgör också ett hot, då det splittrar upplevelseförmågan i relation till det man ser, säger Jakob Bjur.

Enligt hans forskning har tittarna börjat sprida sitt tittande och sina vanor under en tioårsperiod. Man tittar mitt på dagen, mitt på natten och frigör sig från det traditionella tittandet och vanorna. Favoritkanalerna får mindre tittande.

– Publiken fragmenteras, familjen delar mindre och börjar omstrukturera sig. Idag har vi ett landskap där man kan titta var vi vill, på vad vi vill, hur vi vill. Det tablåbundna tittandet kommer att dö, långsamt. Det är satt i en social kontext i hemmet, därför sker det långsamt. Slutsatsen är att video är större än någonsin men det digitala skapar förändrade vanor, säger Jakob Bjur.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.