Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

"Det känns inte fräscht direkt"

Publicerad: 16 Januari 2013, 15:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:58

TV4 hoppas på succé genom att skaka liv i "Idol". Så här tycker mediebyråernas tv-chefer om beslutet att återuppliva talangjakten.


Ämnen i artikeln:

IdolX FactorTV4

Dagensmedia.se har tidigare berättat att TV4 skrotar storformatet "X Factor" och istället återupplivar "Idol" i höst.

Enligt Johnnie Åkerström, tv-chef på Bizkit, är "Idol" ett starkt varumärke, men han tror att tittarna kan ha blivit trötta på talangjaktsformatet.

– "X Factor" höll inte måttet. Programmet hade för låga siffror och för låga andelar. Jag var ganska övertygad om att programmet inte skulle få någon mer chans då slotten är så viktig, säger han och fortsätter:

– Att man sedan stoppar tillbaka "Idol" kanske beror på att man vet vad man hade och det är en stor risk att lansera nytt. Men det kan finnas en mättnad.

Johnnie Åkerström påminner om att det under förra året gick inflation i talangjaktsprogram, något som gjorde att inget av formaten gick särskilt bra. Att det inte sänds några talangtävlingar under våren tror han ändå bådar gott för "Idols" överlevnad.

– Det finns ingen typ av talangtävling nu under våren. Så då kanske det finns en hunger och en längtan efter talangtävlingar igen när "Idol" drar igång, säger han.

Även Patrik Gullmander, tv-chef på Maxus, säger att intresset för talangjaktsformatet kan vara på upprinningen.

– Så klart tror jag att svenska folket till viss del har tröttnat på talangjakterna, men det är inte den största problematiken utan det handlar om Sverige, säger han och fortsätter:

– I ett stort land som Storbritannien eller USA har du ett helt annat utbud av talanger vilket gör att det blir mycket större kvalitet på deltagarna. Det har vi inte i Sverige och jag tror helt enkelt att vi är ett för litet land för att bära så många talangjakter. Att storleken på landet inte finns med i beräkningarna är därmed ganska konstigt.

Patrik Gullmander tror dock inte att "Idol" kommer ha problem med tittarsiffrorna.

– Alla format har en gräns där de börjar kännas uttjatade, men jag tror ändå att "Idol" har en trogen tittarskara som återvänder i höst.

Men beslutet att ta tillbaka "Idol" handlar inte bara om att säkerställa TV4:s tittarsiffror på fredagarna. Det är också lättare att sälja in stora sponsorplatser till etablerade format som exempelvis "Idol".

– Det ser vi till exempel på "Farmen" som också har kommit tillbaka. Det känns inte jätteupplyftande eller fräscht direkt men bevisligen fungerar det. Tyvärr kanske man ska säga, säger Patrik Gullmander.

"X Factor" har beskrivits som ett fiasko, håller du med om det?

– Nej det tycker jag faktiskt inte att det är. Däremot är det en mindre lyckad satsning som har fungerat helt okej. Visst, tittar man på det ur ett historiskt perspektiv så är det mycket sämre än vad TV4:s fredagar har varit, men det är absolut ingen katastrof.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

IdolX FactorTV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev