Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

"Det har gått oförskämt bra"

Publicerad: 9 December 2011, 12:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:47

Programmet ”På bar gärning” är en av nyheterna i Sjuan i vår. Och kanalen är på uppåtgående. Sedan namnbytet i höstas har tittandet ökat med 24 procent.


Ämnen i artikeln:

Anton GlanzeliusTV4 PlusSjuanTV4

Kanalen har sedan namnbytet i september ökat tittandet i målgruppen 12-59 år med 24 procent, jämfört med förra året. I huvudmålgruppen kvinnor 25-59 år ökar tittandet med 16 procent, berättar programchefen Anton Glanzelius.

– Det här gått oförskämt bra. På många sätt var det ett stort steg att lämna ett så etablerat varumärke som TV4 Plus och släppa kopplingen till TV4, säger Anton Glanzelius.

Sjuan inledde förändringen redan för 1,5 år sedan då travet flyttades till TV4 Sport.

– Det blev en stor förändring med många nya program och en helt ny tablåstruktur. Fokus nummer ett vid namnbytet var att behålla alla tittare från TV4 Plus, nu har vi kommit till fokus två där vi ska hitta nya tittare.

Målet är även att växa nästa år. Program som ”112 – på liv och död” och ”Du är vad du äter” blir kvar, och kompletteras med några nyheter.

I vår tar Sjuan över ”Spårlöst” från TV4.

– Det är en stark och etablerad titel, som också är superstark i de kvinnliga målgrupperna.

Som dagensmedia.se redan avslöjat satsar Sjuan på egenproduktionen ”På bar gärning”, där man testar svenskarnas civilkurage med hjälp av dold kamera. Det kan till exempel handla om hur man reagerar när någon går före i kön, eller om en förälder högt och tydligt pressar sitt barn att bli en bättre idrottare.

Anton Glanzelius beskriver genren som ”samhälle light”.

– Det här är ett program som vi tror mycket på, och som är helt ensamt i sin genre.

Programmet ska sändas senare i vår. Programledare blir Jenny Alversjö, som bland annat setts i Nyhetsmorgon.

Totalt har tio episoder spelats in. Meter står för både idé och produktion.

– De här titlarna blir viktiga för kanalen och vi tror att de kan ge högt tittande och också stärka varumärket.

Novembertittandet i Sjuan

Superprime, 20:00-21:59

Target Daypart Multi Period Share of PUT A12-59 20:00-21:59 11m11 5,1     10m11 3,8 A15-49 20:00-21:59 11m11 5,1     10m11 3,5 K25-59 20:00-21:59 11m11 5,5     10m11 4,2 A3+ 20:00-21:59 11m11 4,7     10m11 4,3

Hela dagen

Target Daypart Multi Period Share of PUT A12-59 All day 11m11 4,9     10m11 3,9 A15-49 All day 11m11 4,7     10m11 3,6 K25-59 All day 11m11 6,2     10m11 5,1 A3+ All day 11m11 4,5     10m11 4,1

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.