"Det hade varit stort att casta Zlatan"

2018-05-27 08:00  
Under sin karriär har hon castat några av Sveriges största programformat, såsom ”Let’s Dance”, "Superstars", "Vem kan slå Filip och Fredrik" och ”Mästarnas mästare”, som hon också var med om att starta upp.

HELGLÄSNING. Stjärncastaren Åsa Thurhammar har gjort sig ett namn i branschen som den som fick Ingemar Stenmark att tacka ja till både ”Mästarnas mästare” och ”Let’s Dance”. Efter 22 i produktionsbolagsbranschen startar hon egen byrå.

Åsa Thurhammar växte upp på landet på Rådmansö utanför Stockholm. Efter turerna in till stan var det stora samtalsämnet alltid vilka kändisar man lyckats få syn på i storstadsvimlet – och sedan dess har kändisintresset suttit i.

Hennes bana inom tv-branschen inleddes när hon som 20-åring medverkade i dejtingprogrammet ”Tur i kärlek” som sändes i TV4 i början av 90-talet.

– Det gick ut på att tre killar och tre tjejer rullade in i studion och så skulle alla berätta lite om sig själva. Därefter skulle man trycka på en knapp för att visa vem man skulle vilja dejta. Om två personer valde varandra blev de ett ”par”. Själv blev jag hopparad med Martin Örnroth, som senare blev hallåa i TV4 och ledde programmen ”Lingo”, ”När och fjärran” och ”Prat i kvadrat”, berättar Åsa Thurhammar.

Två år därefter kände hon att det var dags igen och medverkade i frågeprogrammet ”Full pott”. Som 22-åring var hon den yngsta kvinnan som någonsin varit med i programmet, och lyckades bli stormästare två gånger om.

– I samband med det tittade jag en hel del på dem som hade hand om castingen av programmet och tyckte att de verkade ha ett så roligt jobb. Jag pratade mycket om det med mina kompisar som uppmuntrade mig att höra av mig till produktionsbolag. Istället sökte jag in till Medieskolan och pluggade tv- och video. Därefter hade jag tur och fick jobb, fortsätter hon.

Åsa Thurhammar började jobba med ”Jeopardy” som leddes av folkkära Magnus Härenstam, där hon blev kvar i fyra år. Inledningsvis var det bara vanliga människor som deltog i programmet, men ibland hade man temaveckor med fokus på till exempel sport eller musik.

– Då var det ingen som vågade ringa kändisarna, alla fick panik och tyckte att det var skrämmande. Men efter att ha jobbat där i kanske två månader sade jag glatt att jag gärna gjorde det. Sedan dess har jag jobbat endast med kändiscasting i 20 års tid.

Åsa Thurhammar har en lång bakgrund inom produktionsbolagsbranschen och har jobbat som fast kändiscastare på både Mastiff och Meter.

Under sin karriär har hon castat några av Sveriges största programformat, såsom ”Let’s Dance”, "Superstars", "Vem kan slå Filip och Fredrik" och ”Mästarnas mästare”, som hon också var med om att starta upp.

2011 vann hon Tv-producenternas pris som Årets castare.

– På Meter var jag i nästan tio år, det är den plats jag jobbar längst på. Att vara fast anställd som castare är ovanligt, speciellt när du jobbar med kändiscasting.

På Alla hjärtans dag år 2013 fick hon ett bud från vd:n på Mastiff med en liten present och ett ”kärleksbrev” där han radade upp allt det som Mastiff var redo att erbjuda Åsa Thurhammar om hon var beredd att lämna Meter.

– Jag kände bara hjälp, jag vill ju inte sluta men samtidigt måste jag nog tacka ja till det här. Det är bra att bytta arbetsplats ibland, för till slut blir man nästan alltid tagen för given.

Jobbigast med att lämna Meter var att samtidigt lämna succé-programmet ”Mästarnas mästare”, som hon jobbade med under de första fem säsongerna.

– Jag håller fortfarande ”Mästarnas mästare” väldigt högt. Vi hade som rekord 2,6 miljoner tittare, vilket är väldigt svårt att lyckas med. Det var inte helt lätt att casta heller, de största namnen fick jag tjata på. Samtidigt är det ju ett väldigt tacksamt format att sälja in i och med att det är ett hyllningsprogram, säger Åsa Thurhammar.

Hon beskriver hur jobbet som castare till stor del går ut just på att tjata.

– Inför castingen av ett program presenterar produktionsbolaget en lista med tänkbara alternativ på deltagare. Kanalerna är alltid väldigt bestämda kring vilka profiler de vill ha och inte. De tittar på listan och säger något i stil med: ”Kanske den här personen… eller Prinsessan Madeleine!” Då är det bara att försöka få till det. Jobbet går ut på att lyckas övertyga olika kändisar om att det kommer bli kul att vara med. Lite som ett säljjobb, skulle jag säga.

I höstas bestämde sig Åsa Thurhammar för att säga upp sig från Mastiff för att istället starta egen byrå. Förutom att casta på frilansbasis, är hon agent för Anders ”Arga snickaren” Öfvergård och boxningsstjärnan Klara Svensson.

– Eftersom jag bara gör kändisprogram är jag ganska begränsad i mitt uppdrag. Om det då inte finns jobb tolv månader om året är det inte bra för mig i relation till mina kontakter eftersom att de blir svårare att hålla igång. Sedan har alla alltid sagt till mig att jag borde starta eget, säger hon om beslutet.

– Jag har väl känt, nja… jag har ju min månadslön och min betalda semester. I början var det jätteläskigt, men ganska snabbt började jag uppskatta friheten. Jag tror att det skulle vara svårt för mig att vara anställd igen och sitta på ett kontor nio till fem, oavsett om det är mycket eller lite att göra.

Vi har sett flera exempel under de senaste åren på produktionsbolag som går i konkurs – senast Adamsky. Vad beror det på?

– Jag tror det tuffa läget handlar om att kanalerna betalar allt mindre för produktionerna, så produktionsbolagen måste göra jobbet billigare och billigare. Det är tråkigt, för alla blir så pressade. Det gäller att hela tiden sälja in nya format för att överleva.

Den mest uppmärksammade castingen Åsa Thurhammar gjort hittills var när hon lyckades få skidlegendaren Ingemar Stenmark att tacka ja till att vara med i både ”Mästarnas mästare” och ”Let’s Dance” – där han i både fallen tog hem vinsten.

– Vi hade jobbat tillsammans tidigare och jag tror att jag hade ett förtroende hos honom som bidrog till att han tackade ja. Han gick ju till och med ut i medierna och berättade att det var tack vare mig som han ställde upp – vilket ju inte var helt dumt för mig.

Åsa Thurhammar tillhör den generation som upplevde hur hela Sverige stod stilla när Ingmar Stenmark gav sig ut i backen.

– Det var inte ens någon diskussion kring det, när det var dags drogs tv:n helt enkelt in i klassrummet. Idag finns det i princip ingenting som kan få hela Sverige att stanna upp på det sättet.

Hon berättar att det var svårast att få Ingemar Stenmark att tacka ja till ”Mästarnas mästare”.

– Jag tror att det handlade om att han hade en sådan otrolig press på sig själv att vinna, och att alla runt omkring tippade att han skulle ta hem tävlingen i förhand. När det gäller ”Let’s Dance” var pressen mindre, eftersom dans inte var hans område sedan tidigare.

Finns det några knep som du använder dig av för att få folk att tacka ja?

– Det handlar om att bygga upp ett förtroende. Ibland säger folk ”tänk om man hade din telefonbok” – men då kan jag bli skitsur. Som att det enda som krävs är att ha numret, det kan ju faktiskt vem som helst skaffa. Det är relationen det hänger på. Sedan handlar det om att sälja in bra program. Jag vill ju aldrig sälja in något som sedan inte lever upp till förväntningarna, nästa gång jag ringer kommer personen inte vara lika benägen att tacka ja.

Hur vanligt är det att folk tackar ja på studs när du kommer med en förfrågan?

– Jag tror att vissa skulle vilja tacka ja på en gång, men att man inte vill vara så himla enkel eller visa sig allt för angelägen.

Hur vanligt är det att folk hoppar av i sista sekund?

– Det är jättevanligt. Jag stod för castingen till ”Superstars Celeb” som sändes 2011-2012, som gick ut på att para ihop en idrottare med en random kändis och låta dem tävla tillsammans i olika grenar. Det var ingen bra idé, för kändisarna skadade sig hela tiden. Då kunde det vara såhär: ”Du måste hitta en reserv till den här personen, planet går klockan sju ikväll”. Det var lite magsår, men jag löste det ju.

Hur löste du det?

– Jag sätter mig ner och funderar över om jag kan komma på någon som är redo att bara packa en väska och sticka till Kanarieöarna med sex timmars varsel. Jag tror att jag får en liten kick av det också, man blir så himla fokuserad på att lösa situationen. Det löser sig ju alltid på det ena eller andra sättet. Man måste ha något som triggar igång en. Belöningen kommer när jag lyckas hitta en person i sista sekund, eller när jag lyckas få en viss kändis som kanalen aldrig trodde skulle tacka ja att faktiskt göra det.

Vem är din drömcasting?

– Det hade varit stort att casta Zlatan när han en dag lägger av med fotbollen. Han gör ju en hel del reklam, men reklam tjänar man å andra sidan mycket pengar på till skillnad från tv. Björn Borg hade också varit stort, men han ställer ju inte upp på någonting.

På lördags har ”Bragden” premiär i TV4, en sportdokumentärserie ledd av Gunde Svan som återförenar människorna bakom några av Sveriges största idrottsbragder genom tiderna. Tillsammans minns de tillbaka och återberättar vägen mot bragden.

Åsa Thurhammar, som alltid haft ett stort sportintresse, berättar att ”Bragden” är ett av de program som varit lättast att casta under hennes karriär.

– Det är ett så himla fint program, lite som ”Mästarnas mästare” fast utan tävlingsmomenten. I det ville alla vara med. Vi spelade in i augusti och september förra året och jag har längtat jättemycket efter premiären.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt