onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

"Det finns ett glapp mellan de som gör jobbet på fältet och ledningen"

Publicerad: 1 februari 2012, 08:12
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:26

Fem frågor till Johan Börje, marknadschef på Ragnsell, som besökte sina anställda ute på fältet i TV4:s program "Chefen undercover".


RL

Rebecka Lindberg


Hur var det att vara med i programmet?

– Det var kul att vara med. Det var lite okänd mark för mig och jag visste inte vad jag skulle förvänta mig. Men det var både roligt och lärorikt.

Vad tar du med dig från programmet?

– Jag har sett att det finns en god vilja som jag tror finns i alla svenska företag. Men också att det finns ett glapp mellan de som är ute och gör jobbet på fältet och ledningen. På det personliga planet står jag på en stabilare grund med mer kunskap om verksamheten. Jag tror jag kan forma budskap bättre och kan hämta inspiration från kundmötena.

Borde fler marknadschefer göra liknande besök på fältet?

– Jag vill inte begränsa det bara tillmarknadschefer. Att driva ett företag handlar om att förstå kundens behov. Till skillnad från en fysisk produkt skapas en tjänsteprodukt i mötet med kunden. Jag tror det är svårt att driva företaget i den riktning man vill om man inte har varit ute i produktionen.

Kommer ni verkligen genomföra de sakerna som ni tog upp att ni borde bli bättre på?

– Vi har tittat på olika frågor och jobbat mer med ledarskap under 2011 och betonat vikten av kommunikation. Sen har vi sett över bemanningsföretagen och försöker ställa högre krav. Men jag vågar inte svära på om det gett någon mätbar effekt. Men vi jobbar på att strama upp relationerna med våra underleverantörer och se till att vi får erfaren personal. Men det är en långsiktig process, en evig kamp.

Vad har du fått för reaktioner från programmet?

– Det har varit översvallande, både internt, kunder och konkurrenter som helt spontant hört av sig. De har uteslutande sagt att det varit kul att se programmet och tyckt att det varit modigt av företaget.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev