Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

"Det är ett av de bästa jobben i branschen"

Publicerad: 14 April 2017, 06:00
Uppdaterad: 13 April 2017, 11:06

Karolina Stallwood, MTG:s nya innehållsdirektör. Foto: Johnny Wohlin/TV3

HELGLÄSNING. Karolina Stallwood berättar om sitt nya toppjobb på MTG – och vart hon ser störst chanser för MTG att växa framåt.


Ämnen i artikeln:

MTGTV4TV3

Karolina Stallwood började på MTG under våren 2015 som tablå- och inköpschef för alla MTG Sveriges fri-TV-kanaler, och kom då närmast från TV4 och rollen som kanalchef för TV4 Film, TV4 Guld och TV4 Komedi.

Dessförinnan jobbade honom under många år i London, bland annat som kanalchef för E4 & More4 på brittiska Channel 4, programdirektör på Comedy Central samt som tablå- och planeringsdirektör på Channel 5.

När MTG:s tidigare programchef Karin Stjärne i januari meddelade att hon slutar för att istället bli vd på produktionsbolaget Endemol Shine, valde MTG att lägga ihop tidigare fragmenterade roller till en tyngre – innehållsdirektör.

I veckan stod det klart att det blir Karolina Stallwood som kliver in på den nya rollen, och därmed får ett samlat ansvar för egenproduktioner, tablåer och inköp.

– Jag har varit superpeppad på den här rollen, det är ett av de bästa jobben i branschen. Eftersom att jag redan är på plats på MTG bland alla fantastiska talanger och i den härliga arbetskulturen, kan det inte bli bättre enligt mig, säger Karolina Stallwood till Dagens Media.

Vad kommer vara ditt första fokus som innehållschef?

– Till att börja med kommer jag att kolla på hur vi bygger teamet och fyller de vakanser vi har. Sedan kommer jag självklart att fokusera på tittandet på TV3, som jag vill ska vara högre. Det är en del av mitt uppdrag, att fortsätta satsa på innehåll. Angående TV3 händer det en hel del, vi har precis berättat att kanalen får ett nytt utseende lagom till 30-årsdagen med grafik som bygger på bilder från olika delar av Sverige, vi vill ju att TV3 ska vara hela Sveriges kanal, säger hon och fortsätter:

–  Vidare kommer jag fortsätta jobba för ett perspektiv där vi hela tiden utgår ifrån innehållet. Generellt har vi i branschen fortfarande ett tänk där ett programs framgång främst bedöms utifrån tittandet en viss tidpunkt på en viss kanal, det passar inte med hur tittarbeteendet ser ut idag. Man måste titta på helheten. Digitalt har vi haft en enorm succé med Viafree som gjort att vi växt 63 procent i digitalt tittande jämfört med förra året. Där ser jag massor av möjligheter för oss att växa ytterligare.

Du har en lång erfarenhet i tv-branschen, vad tar du med dig till din nya roll?

– Jag kommer ju från den brittiska marknaden, som är mycket större än den svenska. Därifrån har jag fått lära mig en hel del om det förändrade tittarbeteendet, som har pågått under många år nu. Samtidigt upplever jag att vi ligger i framkant i Sverige, och jag ser att det finns mycket möjligheter att vara med i utvecklingen. Det kommer ju vara en viktig del av mitt uppdrag att följa vart tittarna befinner sig, och vilket innehåll de vill ha levererat, oavsett vilka plattformar de befinner sig på.

Vad ser du som de största utmaningarna för MTG just nu?

– Det klimat som är i branschen just nu, där tempot har dragits upp och förändringarna är många, passar MTG väldigt bra. Förändring och förnyelse är en del av kulturen, och jag tror att vi har en stor fördel i att vi är så snabbfotade. Viafree är ett perfekt exempel där vi har tänkt nytt, och där innehållet styr mer än kanalen. Som jag ser det är MTG väl rustade inför framtiden.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

MTGTV4TV3

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.