söndag5 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

"Den hårda konkurrensen pressar marginalen"

Publicerad: 20 februari 2012, 12:53
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:32

TV4-chefen Casten Almqvist kommenterar tv-husets resultat.


MS

Martin Schori


– Det som är mest slående är att vi når våra två stora mål mål: att öka tittartidsandelarna och att ta marknadsandelar, säger Casten Almqvist till dagensmedia.se.

Samtidigt minskar TV4-Gruppens vinst, från 826 miljoner till 529 miljoner kronor.

– För att kunna hålla jämna steg med framför allt SVT har vi ökat våra programinvesteringar under 2011. Det har givit önskad effekt på tittartidsandelarna men pressar våra maginaler,  säger Casten Almqvist.

Hur ska ni göra det?

– För oss är det centralt att kunna fortsätta satsa på bredd, mångfald och kvalitet. Vi ser därför kontinuerligt över våra möjligheter att arbeta snabbare, att effektivisera och rationalisera. Nyhetsbolaget är ett bra exemper.

Under 2012 kommer TV4 att fortsätta att öka investeringarna i nya program, och budgeten ökar med ”mer än 10 procent”, enligt Casten Amqvist.

Under 2011 har TV4 bland annat stöpt om sin organisation och klyvt den på hälften. Produktionen av nyheter och samhällsprogram görs nu av Nyhetsbolaget, som TV4 köper av – och dessutom har kanalhuset outsourcat kommunikation.

Blir det fler sparåtgärder än de redan kända?

– För närvarande har vi inga nya planer. Just nu ska vi utvärdera de vi har igång nu.

Resultatet sänks också av Canal Plus, som drabbades hårt av att man förlorat rättigheterna till Premier league.

– Vi har dock lyckats vända den nedgången men är inte i hamn än. Vi ska jobba aktivt med att få fler abonnenter, säger Casten Almqvist.

Ett stort problem för TV4 – och konkurrenterna – är priserna på sporträttighetena, som skjutit i höjden de senaste åren.

– Konkurrenssituationen i Norden är unik i världen, konstaterar Casten Almqvist.

Även 2011 var ett år med extremt hög efterfrågan på tv-reklam, hur ser du på annonsmarknaden i år?

– Den vanligaste frågan som Michael Grimborg (försäljningsdirektör reds anm) är ”får jag plats?”. Så här långt ser det bra ut. Vi har ett väldigt stark första kvartal och efterfrågan ser ut att hålla i sig.

Det gäller framför allt de lokala marknaderna, vars försäljning ökade med 20 procent i fjol. Där har TV4 också fått ny konkurrens från både SBS och MTG.

– Den här förändringen är den mest dramatiska just nu, att lokal dagspress på allvar blir utmanade om pengarna av lokal-tv. Den utvecklingen leds av TV4 Sverige.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev