Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

"Den bästa hösten någonsin"

Publicerad: 26 Augusti 2010, 03:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:41

Den extrema efterfrågan på tv-reklam gör att kanalerna öppnar plånboken rejält i höst. "Det blir en lyxig säsong för tittarna", säger Kanal 5:s programchef Lars Beckung.


Ämnen i artikeln:

Svenska HollywoodfruarLars BeckungMTGAnna AnkaAlex SchulmanParadise HotelKanal 5TV3TV4

Efter en sommar med traditionsenligt lågt tittande och få starka format laddar tv-husen för en fullspäckad höst. I år sätter den igång tidigare än någonsin, enligt Lars Beckung.

Vecka 36 har hans kanal premiär för egenproduktioner som  ”Ullared”, ”Lite Sällskap” och ”Skånefruar”, samt Calle Schulmans skandalsåpa ”Kungarna av Tyllösand”.

– Vi har en bra bredd av starka egenproduktioner och bra inköp, säger han.

Under våren har det varit en exceptionellt hög efterfrågan på tv-reklam, vilket gjort att tv-husens tablåer är ovanligt starka, säger Lars Beckung.

Vad säger du om de andra kanalernas tablå?

– Fyran har många återkommande starka titlar, inte så många nya utan mer beprövat. Trean har lite fler nya kort och det ska vill spännande att se hur de klarar sig.

I september kör TV3 igång nya säsonger av ”Superstars” och ”Ensam mamma söker”. I höst blir det också premiär för, till exempel, ”Svenska New York-fruar”, ”Kom i form med Anna Anka” och Alex Schulmans ”Veckans Kanin”.

– Jag skulle säga att det här är den bästa hösten någonsin, sa MTG TV:s programdirektör Irene Lundblad nyligen när kanalhuset presenterade sin tablå för medieköpare och journalister.

Hur ser du på de andra kanalernas tablåer?

– På pappret ser det bra ut så det står helt klart att det är tittarna som blir vinnare. Det är alltid hårt konkurrens.

Sist ut med att presentera sin hösttablå var – som vanligt – TV4. Den extremt höga efterfrågan på tv-reklam har fått kanalen att öppna plånboken rejält.

Kanalen hoppas mycket på sin nya realityserie ”Biggest Loser Sverige, David Hellenius nya pratshow ”Hellenius hörna”, ”Felix stör en ingenjör” och kändistäta ”Dansfeber”. Dessutom återkommer trotjänare som ”Idol” och ”Robinson”.

– Vi har skjutit till extra pengar i programbudgeten för att kicka igång tittandet. Vi satsar hårt, säger Peter Lindström, tablådirektör på TV4.

Martin Schori


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.