Rörligt
Delning innebär förlorade streamingintäkter på nära 1 miljard
Publicerad: 31 augusti 2023, 08:39
Många har satt i system att dela konton med personer utanför hushållet, enligt Mediavsions vd Marie Nilsson
Foto: Getty Images
Delning av konton gör att streamingbolagen förlorar 900 miljoner kronor i intäkter, enligt siffror från Mediavision.
Problemet med användare som delar sina kontouppgifter är utbrett och har fått flera streamingbolag att vidta åtgärder, däribland Netflix och Disney. Nu visar siffror från Mediavision att streamingbolagen förlorar 900 miljoner kronor (exkl. moms) i intäkter på just kontodelning i Sverige.
Enligt analysföretaget var det vid halvårsskiftet cirka 1,4 miljoner svenska SVOD-konton som användes av personer utanför det hushåll som betalar. Om de personer som i dag utnyttjar ett abonnemang som inte är registrerat på hushållet i stället tecknade egna abonnemang uppskattar Mediavision att SVOD-marknaden skulle kunna växa med upp till 16 procent.
– Nästan hälften av alla SVOD-hushåll i Sverige delar minst ett abonnemang utanför hushållet, vilket visar hur utbrett fenomenet är, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision i ett pressmeddelande, och konstaterar vidare att många har satt detta i system.
– ”Tvingas” hushållen prioritera ökar risken att tjänster väljs bort. Mycket talar dock för att alla aktörer kommer att se över lösenordsdelningen, vilket sannolikt leder till både ökade kundrörelser och till fler kunder för SVOD-tjänsterna.