Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

"Delar inte åsikten att tv backat"

TV4:s annonsförsäljning tog fart under årets andra kvartal. Nu ser man med tillförsikt på resten av året.


Publicerad 2013-09-13 04:00
Uppdaterad 2015-12-06 13:34

Ämnen i artikeln:

SBS TV

Dela artikeln:

Enligt IRM backade tv-investeringarna med 0,6 procent under andra kvartalet i år. Enligt Mediebyråbarometern ligger tappet på 4,8 procent hittills i år.

Men Calle Hemmingsson, biträdande försäljningsdirektör på TV4, känner inte igen sig i bilden.

– Efter en trög start på året återhämtade sig vår annonsförsäljning under andra kvartalet. Detta trots att 2013 inte hade några händelser som kom kan mäta sig med fotbolls-VM vad gäller att attrahera annonsörer, säger han.

Även för resten av året ser det ljust ut, enligt Calle Hemmingsson.

– Vi är bättre i Q3 än förra året och 2012 var ett rekordår för hela branschen. September och hela oktober kommer att bli slutsålt.

De höga siffrorna innebär att man är tillbaka på 2010 och 2011 års nivåer.

– Vi har inte delat åsikten om att tv har backat. När vi stänger året kommer vi att vara lika eller något sämre än 2012.

Trögheten vid årets början säger Calle Hemmingsson beror på den osäkerhet mot slutet av 2012 som präglade marknaden, och som gjorde att annonsörerna höll igen.

– Nu har man sakta släppt på handbromsen. Vi har även fått in ett antal nya annonsörer under året, vilket är positivt.

Dagens Media har ringt försäljningsdirektörerna på de andra kommersiella tv-husen för att höra hur det går med deras annonsförsäljning, men har inte fått något svar.

– Det är en fråga som vi har svårt att svara på med tanke på aktiemarknaden, säger Mats Nyman, försäljningsdirektör på MTG.

Han hänvisar i stället till MTG:s halvårsrapport.

Dagens Media söker även Charlotte Lundberg, försäljningschef på SBS TV.

Helen Preutz

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.