Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

De unga sviker SVT

SVT tappar tittare i de yngre målgrupperna, vilket är goda nyheter för annonsörerna som vill nå dem. Men samtidigt fortsätter TV4:s tittarras.


Publicerad 2012-04-02 13:05
Uppdaterad 2015-12-06 14:27

Ämnen i artikeln:

MTG

Dela artikeln:

TV4:s dåliga start på 2012 fortsätter. Det visar dagensmedia.ses granskning av tittarsiffrorna för det första kvartalet.

Kanalen tappar nästan 10 procent av tittandet i sin huvumålgrupp 12-59 år. I den något snävare målgruppen 15-44 år backar man 11,4 procent.

Framför allt är det helgerna som gått motigt för kanalen – då "The Voice" och "Gladiatorerna" inte kunnat leverera samma siffror som förra årets tablå. Dessutom saknar TV4 en supersuccé som "Solsidan".

Programchefen Fredrik Arefalk har tidigare pekat på att kanalen senarelagt premiären för "Let's Dance när han ska förklara varför TV4:s siffror pekar nedåt.

Att det första avsnittet av programmet gav storpublik borde därför vara lite extra goda nyheter för TV4.  Dessutom är SVT:s "Melodifestivalen" över och TV4 kan nu se fram emot hockey-VM.

Kvartalssiffrorna från MMS visar också att SVT1 tappar tittare i unga målgrupper, trots att Melodifestivalen drog fina siffor. Men samtidigt är det bara Kanal 5 bland de stora kommersiella kanalerna som ökat sitt tittande i målgrupperna 15-44 och 15-49 år.

TV6, som varit ett glädjeämne för MTG TV den senaste tiden, tappar nu dryga 5 procent i målgrupperna medan TV3:s fall dämpats något.

MTG TV kan dock glädjas över att de kommersiella tittartidsandelarna i huvudmålgruppen 15-49 år ökar från 34,0 till 34,9 procent.

Se alla siffror i faktarutan:

  A 3-99 år A 15-44 år SVT1 27,3 (0,7) 15,9 (-5,4) TV3 6,3 (-3,1) 9,6 (0,0) TV4 18,2 (-9,0) 17,1 (-11,4) Kanal 5 5,8 (0,0) 10,4 (7,2) TV6 4,1 (-2,4) 7,6 (-5,0)               A 15-49 år A 12-59 år SVT1  17,4 (-1,7) 20,1 (1,5) TV3 9,2 (-1,1) 8,3 (-3,5) TV4 17,4 (-10,3) 18,2 (-9,5) Kanal 5 9,5 (3,3) 8,3 (0,0) TV6 7,0 (-5,4) 6,2 (-4,6)

Martin Schori

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.