Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

"De största förlorarna är TV4 och kvällstidningarna"

Sveriges förlust mot Portugal innebär att svenska medier förlorar miljonbelopp.

Helen Preutz


Publicerad: 20 November 2013, 08:00
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:56

Ämnen i artikeln:

TV4-gruppenFotbolls-VM

Förlusten mot Portugal i går sumpade Sveriges Rio-chanser.

Och för vissa medierna blir ett uteblivet VM för Sverige en dyrköpt historia.

– De största förlorarna jämte TV4 är kvällstidningarna som brukar sälja fler lösnummer och extrabilagor när Sverige är med i VM. Nu kommer intresset inte vara lika stort, säger IRM:s analyschef Tobias Hedström till Dagens Media, och fortsätter:

– Om Sverige hade varit med hade TV4 fått fler tittare och dragit in mer pengar, medan andra kanaler hade fått färre.

På ett år beräknar han att det tapp i medieinvesteringar som orsakas av ett uteblivet VM för Sverige hamnar under en procent. För enskilda aktörer kan det dock handla om stora pengar.

Likaså hade ett antal sajter fått fler läsare och mer annonspengar.

– Sett till helåret blir det inte så mycket pengar. Hur Sveriges ekonomi går är viktigare än enskilda event för reklammarknaden.

Michael Grimborg, försäljningsdirektör på TV4-gruppen är hoppfull inför VM – trots att Sverige stannar hemma.

– Sverige var inte med i VM förra gången heller men det gick bra ändå. Det finns nya favoriter och fotbollsintresset är på topp.

Enligt honom bygger aktiveringen på ett estimat på hela turneringen och inte på enskilda matcher.

– Vi är glada att vi har turneringen. Sen gör vi vårt bästa för att göra det så intressant för våra annonsörer som möjligt.

Kan man prata om ett tapp?

– Ja, vi kommer att se färre offlinekampanjer än om Sverige hade varit med.

Dagens Media har även sökt Anders Berglund, försäljningschef på Aftonbladet och Alexander Lydecker, försäljningsdirektör på Expressen.

Ämnen i artikeln:

TV4-gruppenFotbolls-VM

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.