De ska vända upp och ner på tv-marknaden

2018-02-19 12:00  
Patrik Axelsson, grundare av Consurge Content Bureau.

För två år sedan kläckte byrån Consurge Content Bureau idén om en ny tv-modell på den svenska marknaden. Tillsammans med Com Hem/Boxer har drömmen nu blivit verklighet: "Jag vågar påstå att det här är en game changer", säger byråns grundare Patrik Axelsson.

Lagom till nyår presenterade Com Hem och Boxer nyheten om att de skapat en ny plattform för branded content.

Idén till den nya tjänsten Podd-tv har tagits fram tillsammans med byrån Consurge Content Bureau, som är ansvariga för innehåll och produktion av programmen.

På tjänsten, som blir en del av distributörernas befintliga streamingtjänster Com Hem Play och Boxer Play, har hittills bara en handfull program lanserats, däribland program signerade Mia Skäringer, Daniel Sjölin och Hans Fahlén. Dessutom är ytterligare program planerade att lanseras under våren.

För Dagens Media berättar nu byrån bakom den nya tv-modellen om sin affärsidé. En modell som de tror kan vända upp och ner på tv-marknaden – och förändra det gamla synsättet kring affärerna bakom tv-program.

– Vanligtvis när man ska sälja in tv-program går man till tv-husen. Det betyder att man själv, och varumärkena, är inlåsta i deras universum. Det här blir en renare och bättre affär för varumärkena. De äger innehållet på ett helt annat sätt. Jag vågar påstå att det här är en game changer, säger Patrik Axelsson, grundare av Consurge Content Bureau, och fortsätter:

– Det handlar om att följa flera strömmar, inte bara en kanal, för att nå så många tittare som möjligt. Här ligger de traditionella kanalerna långt efter. De kan bara tillgodose sig de egna upparbetade tittarsiffrorna, genom det gamla mätsystemet. Vi räknar på alla flöden över en specifik tidsram. Ett så kallat ackumulerat tittande.

"Vill sprida innehållet så brett som möjligt"

Det har gått nästan två år sedan Consurge Content Bureau, en innehållsbyrå som sitter på Östermalm i Stockholm, tillsammans med Com Hem/Boxer, började se sig om för att hitta lösningar på tv-mediets sjunkande tittarsiffror och tv-husens ökade annonskostnader.

Resultatet så här två år senare, är en modell där varumärken eller programprofiler själva kan göra ett alldeles eget program, på en alldeles egen kanal, utan att gå via tv-husen.

– Egentligen är det galet hur lite kanalerna använder sina profiler, säger Patrik Axelsson.

Modellen, menar han, är enkel: en tv-profil, ett innehåll och en kund, men fortfarande samma distributörer som de stora tv-husen.

Just distributören Com Hem och Boxers nya tjänst Podd-tv är bara en del av den nya tv-modellen. Tanken från Consurge Content Bureau är att istället för att endast räkna tittarsiffran från tjänsten Podd-tv, ska hela den "digitala bilden" tas med i beräkningarna. Något som förverkligas genom att programmen ska gå att se, i sin helhet, på varumärkenas och profilernas egna sociala kanaler.

– Vi vill sprida innehållet så brett som möjligt.

Komplement snarare än utmanare

Patrik Axelsson menar att den nya modellen inte bör ses som en utmanare till tv-husen. Det handlar snarare om ett komplement till det traditionella tv-tittandet.

– Traditionell-tv kommer fortsätta vara stark ett tag till. Det här är ett alternativ i debatten, en renare och rakare affär. Så här i början blir det lite nybyggaranda över det hela och vi måste ödmjukt fortsätta utforska marknaden.

Finns det folk som kommer reagera på att det är ett varumärke som står bakom hela innehållet?

– Det tror jag inte, influencers har gjort folk mer vana vid det. Framför allt är nog många sjukt trötta på att de som betalar stör innehållet. Det här är ett sätt att bjuda in till innehållet, varumärket associeras med det som syns i programmet och vi har inte några reklam-break i våra program.

Patrik Axelsson är noga med att poängtera att idén för själva modellen inte är helt ny.

– Det vi har gjort följer egentligen Netflix-innehållet. Vi tror inte på att man bara vill se ett avsnitt, en naturlig del är att man vill följa flera avsnitt och säsonger direkt och i ett svep, säger Patrik Axelsson.

Liknar det inte Youtube?

– Jag tror att Youtube lider lite av sitt eget varumärke. Det finns så mycket på Youtube, och det är både högt och lågt vad gäller kvalitet. Det här blir en annan kvalitetsstämpel, säger Patrik Axelsson.

Redan när projektet drog igång satte byrån upp en tydlig målsättning.

– Vår dröm är att varumärkena kommer till oss och vill bygga en egen kanal, säger Patrik Axelsson.

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt