Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

De mest sedda programmen på julafton, juldagen och annandagen

Publicerad: 27 december 2013, 11:26
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:52

Här är topp tio-listorna över julhelgens tv-tittande.


Ämnen i artikeln:

SVTTV4

I vanlig ordning dominerades tv-tittandet under julhelgen av Sveriges Television.

När Dagens Media sammanställer topp tio-listor över de mest sedda programmen på julafton, juldagen och annandagen visar det sig att 22 av de 30 programmen sändes i SVT.

De resterande åtta programmen på topplistorna sändes i TV4, medan varken Kanal 5 eller TV3 hade några program på topp tio-listorna.

Totalt lyckades 13 av de 30 programmen nå en miljonpublik, med ”Kalle Anka och hans vänner” som den solklara vinnaren på 3,56 miljoner.

TV4:s mest sedda program i julhelgen blev ”Sällskapsresan”, som lockade 1 041 000 tittare efter ”Nyheterna” i TV4 på juldagen.

De mest sedda programmen på julafton

1. Kalle Anka och hans vänner, SVT1, 3 560 000

2. Kan du vissla Johanna, SVT1, 1 426 000

3. Karl Bertil Jonssons julafton, SVT1, 1 120 000

4. Rapport, SVT1, 1 112 000

5. Svensson Svensson, SVT1, 875 000

6. Julkalendern Barna Hedenhös, SVT1, 846 000

7. Nyheterna, TV4, 782 000

8. Miraklet i Klara, SVT1, 739 000

9. Tomten är far till alla barnen, TV4, 710 000

10. Jul med Price och Blomsterberg, SVT1, 695 000

De mest sedda programmen på juldagen

1. HM Konungens jultal, SVT1, 1 109 000

2. Rapport (18:00), SVT1, 1 073 000

3. Rapport (19:30), SVT1, 1 055 000

4. Den fördömde, SVT1, 1 053 000

5. Sällskapsresan (efter Nyheterna), TV4, 1 041 000

6. Antikrundan 25 år, SVT1, 1 036 000

7. Så mycket bättre, TV4, 1 027 000

8. Nyheterna, TV4, 998 000

9. Askungen tecknat, SVT1, 810 000

10. Julkaramell från minnenas television, SVT1, 636 000

De mest sedda programmen på annandagen

1. Regionala nyheter (19:55), SVT1, 1 035 000

2. Sällskapsresan Snowroller (efter Nyheterna), TV4, 1 009 000

3. Historieätarna firar jul, SVT1, 965 000

4. Den fördömde, SVT1, 946 000

5. Rapport (19:30), SVT1, 942 000

6. Bonde söker fru bröllopet, TV4, 894 000

7. Nyheterna, TV4, 876 000

8. Regionala nyheter (18:10), SVT1, 875 000

9. Rapport (18:00), SVT1, 779 000

10. Ishockey junior-VM, SVT2, 623 000

(Kortare program, som hälsningar från historieätarna och Petra Mede i julstudion, är bortplockad från listan. Alla siffror kommer från MMS.)

På TV3 och Kanal 5 är det långfilmer och långköraren ”Americas funniest home videos” som lockade flest tittare i julhelgen.

När Dagens Media sammanställer de två kanalernas tittande visar det sig att TV3 och Kanal 5 har tio program vardera på listan över de 20 mest sedda programmen.

Filmen ”Jakten på den försvunna skatten” i TV3 drog störst publik, 284 000 tittare.

De 20 mest sedda programmen på Kanal 5 och TV3 under julafton, juldagen och annandagen:

1. Jakten på den försvunna skatten, TV3, juldagen, 284 000

2. Americas funniest home videos, Kanal 5, juldagen, 274 000

3. Harry Potter och halvblod, Kanal 5, annandagen, 240 000

4. Trassel, Kanal 5, annandagen, 239 000

5. Ett päron till farsa, TV3, julafton, 226 000

6. Americas funniest home videos, Kanal 5, juldagen, 225 000

7. Narnia, TV3, juldagen, 197 000

8. Bodyguard, Kanal 5, juldagen, 193 000

9. Victorias secret fashion show, TV3, julafton, 184 000

10. Americas funniest home videos, Kanal 5, julafton, 184 000

11. Indiana Jones och de fördömdas tempel, TV3, annandagen, 174 000

12. Surviving Christmas, Kanal 5, julafton, 166 000

13. Toy Story 3, Kanal 5, juldagen, 166 000

14. Dumma mej, TV3, juldagen, 158 000

15. The Wedding date, TV3, julafton, 157 000

16. Americas funniest home videos, Kanal 5, julafton, 154 000

17. Miljonjakten, TV3, annandagen, 139 000

18. Patrik möter, TV3, annandagen, 128 000

19. Grinchen julen är stulen, TV3, julafton, 125 000

20. Prinsessan och grodan, Kanal 5, annandagen, 125 000

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVTTV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.