Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

De kan slåss om C More – som reas ut av Bonnier

Publicerad: 16 April 2013, 14:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:49

Ett pressat Bonnier uppges vilja sälja betal-tv-aktören C More. MTG och Telenor pekas nu ut som tänkbara köpare.


I december 2009 började ryktet om nyheten sippra ut. Ett nystartat bolag med den tidigare Canal Plus-chefen Peter Liljestrand i spetsen uppgavs ha lagt beslag på rättigheterna till Premier League i de fyra nordiska länderna.

En rättighet som tidigare varit en hörnsten i Canal Plus utbud.

Några månader senare kunde MTG basunera ut att man köpt den svenska delen av rättigheterna. Sedan dess har Canal Plus, som hunnit byta namn till C More, blivit ett sorgebarn för TV4-gruppen och Bonnier. Bolaget blöder pengar, enligt de hittills tillgängliga boksluten.

Nu försöker Bonnier, enligt Dagens Industri, sälja förlustbolaget.

Rasmus Engberg, analytiker på Nordea, framhåller att det än så länge handlar om spekulationer.

Han ser dock Telenor, som i dagsläget äger 35 procent av C More, som den mest troliga köparen.

– Det är min tolkning.

I rättighetsportföljen finns i dag bland annat Elitserien, Allsvenskan och La Liga.

– För en eventuell köpare som är ett befintligt mediehus måste man ställa sig frågan vad det kostar att köpa Allsvenskan och Elitserien istället för att köpa hela C More, säger Rasmus Engberg.

Tv-kartan i Sverige ritas just nu om efter jätteaffären där Discovery Communications köper SBS nordiska verksamheter. Som Dagens Media tidigare har berättat visade den danska motsvarigheten till konkurrensverkets utredning att konkurrenterna är rädda för att SBS-affären ska trappa upp kriget om rättigheter.

Effekten kan bli än högre priser på sport- och andra attraktiva rättigheter.

Men för att SBS Discovery Media ska kunna vara med och slåss om stora sporträttigheter kvävs enligt analytikerna dock att man har en betal-tv-verksamhet, vilket i dagsläget saknas i Norden.

Discovery skulle kunna vara en av spekulanterna på C More, enligt analytiker som Dagens Media har talat med. Man menar att C More skulle passa bättre in i SBS Discovery Media än i TV4-gruppen, då den förstnämnda har en nordisk verksamhet.

Sverige är den överlägset största marknaden för C More, sedan kommer Norge. Danmark står för ungefär 10 procent av intäkterna och Finland är en mycket liten del av C More.

Även MTG är en tänkbar köpare, som dessutom har välfylld kassakista.

– MTG har mest synergier att vinna. De kan slå ihop C More och Viasat och skapa en enda premiumleverantör för sport och film. Det finns nog bara plats för en sådan aktör i Norden, säger Stefan Nelson, analytiker på SEB.

Ett stort frågetecken är dock hur svenska Konkurrensverket skulle ställa sig till en sådan affär.

Enligt Dagens Industri har TV4-gruppen anlitat Nordea för att hitta en köpare till C More.

Tidningen, som har pratat med ”flera personer med kännedom om affären”, hävdar dock att TV4-gruppen får räkna med att sälja C More till reapris.

Bolaget betalade 3,3 miljarder för C More (som då hette Canal Plus) när bolaget köptes från SBS i december 2008. Ett par år senare sålde TV4 35 procent av C More till Telenor, för 1,3 miljarder kronor.

TV4:s nuvarande andel ska, enligt bedömare som DI har pratat med vara värd högst en miljard kronor. Det innebär att hela C More i dag skulle vara värt 1,5 miljarder.

Förutsatt att TV4 får en miljard för sin kvarvarande andel blir resultatet av affären en förlust på omkring en miljard kronor.

Till det kommer även C Mores förluster de senaste åren. 2011 skrevs resultatet till minus 286,4 miljoner. För 2012 finns inga siffor offentliggjorda. Men rörelseresultatet för Bonnier Broadcasting, där C More ingår, halverades jämfört med föregående år.

Bonniers totala intäkter minskade under 2012, jämfört med året innan. Mediejätten redovisade ett resultat före skatt på minus 217 miljoner kronor. Tidigare i år sålde Bonnier 60 procent av SF Bio till riskkapitalbolaget Ratos.

Så hamnade C More hos TV4-gruppen

• CANAL+ Television AB startades 1997 av franska CANAL+.

• 2003 köpte de två riskkapitalbolagen Baker Capital och Nordic Capital 100 % av CANAL+ Television AB av mediekoncernen Vivendi, genom det samägda bolaget C More Group AB.

• CANAL+ Television AB bytte samtidigt namn till C More Entertainment.

• 2005 köptes C More Group AB av SBS Broadcasting Group.

• I juli 2007 köpte Prosieben Sat 1 100 procent av aktierna i SBS Broadcasting Group.

• Den 2 december 2008 köpte TV4 AB C More Group AB av Prodieben Sat 1.

• 4 september 2012 byttes varumärket från Canal Plus till C More.

•  I dag äger TV4-Gruppen 65 procent av företaget, och Telenor 35 procent.

Källa: C More.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.