Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

”De har varit alldeles för defensiva”

Publicerad: 14 December 2010, 09:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:27

Mediebyråchefer är starkt kritiska till tv-husens otillräckliga marknadsföring på den heta tv-marknaden. ”Jag har varit på dem hela hösten”, säger Starcoms Buying Director Malin Häger.


Trots en rekordstor efterfrågan på kommersiella tv-tittare har ett antal tv-kanaler haft en minskad marknadsföringsbudget i år. TV4-huset bekräftar att de har haft en minskad reklambudget i år för kanalernas program, medan Kanal 5 säger att de har ökat nettoinvesteringarna. Malin Häger är kritisk till tv-husens marknadsföring i år, oavsett om kanalernas reklamköp har varit högre eller lägre än ifjol, då de flesta hade en ovanligt låg mediebudget.

– Jag har varit på kanalerna hela hösten för att de inte marknadsfört sig tillräckligt. Hur har kanalerna kunnat vara så defensiva när de har varit slutsålda. Tror de inte på marknadsföring? Har man högre efterfrågan än utbud måste man marknadsföra sig. Det går att höja tittarsiffror med extern marknadsföring även om det är trögrörligt, säger Malin Häger.

Att skylla på trängseln i samband med valet är inget försvar, anser hon. Den stora efterfrågan i tv har varit känd sedan april och valet var ingen överraskning.

– Om utomhus är fullt går det att köpa annat och visa att man göra allt man kan för att få in så mycket rejtings som möjligt till marknaden.

Mediacompanys mediechef Ian Wikström ifrågasätter TV4-husets neddragna mediebudget.

– Det är oerhört synd att de har dragit ner annonseringen. Det är oerhört viktigt att bygga sitt eget varumärke och tittandet genom andra kanaler än bara sina egna, särskilt med tanke på att de kommersiella kanalerna tappar tittare till SVT. Att de ska göra mer nästa år hjälper inte situationen 2010.

TV4-gruppen har tvingats dra ner på sina mellanstora program i år för att anpassa munnen efter matsäcken. Enligt Ian Wikström är dessa kampanjer betydelsefulla för att locka till sig det oplanerade tittandet på andra program än de stora formaten.

– Den största delen av tittandet är oplanerat. Alla de här programmen som inte är måsten, det vill säga merparten, behöver marknadsföring för att skapa ihågkomst.

Maxus tv-chef Carina Andersson är också negativ till bristande marknadsföring på en het tv-marknad.

– Med tanke på den hårda konkurrensen som kommersiella kanaler har haft från SVT så borde man fundera på sin marknadsföring. För att få ett nytillskott av tittare behöver man gå i externa kanaler, säger hon.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.