Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

De är kunnigast i Mediesverige

Publicerad: 13 september 2012, 07:57
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:11

SVT, SR och DI anses vara de kunnigaste varumärkena, enligt en ny undersökning.

Ämnen i artikeln:

Mediekompaniet

EH

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Det är Yougov som har genomfört en varumärkesundersökning angående svenskars åsikter om media på uppdrag av Mediekompaniet.

Undersökningen visar att SR och SVT anses vara pålitliga och tjänsten Google ses som informativ, snabb och mångsidig.

Lokal morgonpress ses som informativ, men gammeldags, samtidigt som kvällspressen ses som ytlig.

Kanalerna TV3, TV4 och Kanal5 anses stå för underhållning emedan reklamradio och ODR ses som tjatigt.

Undersökningen visar också att fler i storstäderna ser mediabranschen som oseriös och ytlig.

– Det är anmärkningsvärt hur olika mediebranschen uppfattas beroende på om man bor på landsorten eller i storstaden. Här tappar man mycket kraft i sin affär om man inte tänker på att 63 procent av svenskarna bor på landsorten, säger Heléne Werner, chefsanalytiker på Mediekompaniet, i ett pressmeddelande.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev