Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Därför startar TV4 en ny kanal

Publicerad: 4 Oktober 2013, 07:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:31

TV4-gruppen startar sport- och livsstilskanalen TV12. Nu berättar vd Casten Almqvist varför.


Som Dagens Media kunde berätta tidigare i dag ska TV4-gruppen lansera den helt nya tv-kanalen TV12 nästa vår. Dagens Media ringde upp Casten Almqvist för att fråga varför.

– Därför att vi har det ödmjuka målet att få in ännu en kanal på topp 10-listan. I dag har vi två av Sveriges största kanaler men vi vill ha minst tre. Vi har dragit lärdom av våra långsiktiga erfarenheter från Sjuan och de ska vi använda när vi lanserar TV12, säger han.

Vilken är kanalens huvudmålgrupp?

– Den riktar sig till en bred målgrupp. Är du sportälskare är det helgerna som gäller och då blir det lite mer manligt medan vi är bredare på veckorna. Men det är viktigt att poängtera att det inte är en nischkanal vi ska göra.

Vilket tomrum i tv-Sverige fyller TV12?

– Vi vill fylla tomrummet efter gamla TV4+ (som blev dagens Sjuan, reds anm.). När den kanalen klev upp och blev en fullskalig breddkanal som nu framgångsrikt slåss med trean och femman blev fältet öppet för en intressebaserad kanal med en blandning av sport och livsstil.

I övrigt har hösten varit en ljuvlig TV4-gruppen. Både TV4 och framför allt Sjuan gått bra, berättar Casten Almqvist.

– Det är resultatet av den omläggning av programinvesteringar som vi har gjort, där vi sålde en del olönsamma sporträttigheter som exempelvis Elitserien. De pengarna har vi nu investerat i nya tablån och det verkar funka. Det är kul att tittarna är med oss.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.