Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag26.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Därför sponsrar Tiktok fotbolls-EM

Publicerad: 11 Februari 2021, 12:49
Uppdaterad: 18 Februari 2021, 10:31

Tiktok blir den första underhållningsplattformen som sponsrar en Uefa-turnering.

Foto: Pixabay

UPPDATERAD. Tiktok inleder ett samarbete med EM-arrangören Uefa inför sommarens fotbolls-EM. Avtalet omfattar även sponsringsrättigheter för sändningar. ”Tiktok vill stärka sin position som den självklara platsen för fotbollssupportrar”, säger en talesperson på Tiktok till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

TiktokFotbolls-EM

Artikeln har uppdaterats med mejlkommentarer från Tiktok. 

Tiktok blir därmed det första underhållningsplattformen som sponsrar en Uefa-turnering. . Samarbetet omfattar även sponsringsrättigheter för sändningar – vilket ger Tiktok varumärkesexponering under EM-turneringen. 

Plattformen ska släppa bland annat hashtag-utmaningar och livefilmer under turneringen. Uefa ska även för Tiktok tillgängliggöra sitt bibliotek med historiska ögonblick ”för att utveckla engagerande och innovativt innehåll”. 

Fotbolls-EM får också ett officiellt Tiktok-konto som bland annat ska visa exklusivt innehåll från bakom kulisserna men också aktuella händelser och arkivmaterial. 

– Tiktok vill stärka sin position som den självklara platsen för fotbollssupportrar att dela deras passion för sporten. Som officiell partner kommer Tiktok tillhandahålla en plats där fans kan följa sina favoritkreatörer, dela sitt bästa fotbollsinnehåll och skapa sina egna unika ögonblicksreaktioner och hyllningar kring turneringen, skriver en talesperson från Tiktok i ett mejlsvar till Dagens Media.

Vad hoppas ni uppnå genom sponsringen? 

– Vårt community älskar att hylla sport på kreativa sätt. Genom partnerskapet hoppas vi att fler kommer att kunna ta del av, och återuppleva, de unika händelser som kommer skapas under EM, skriver talespersonen. 

Är sponsringen ett sätt för Tiktok att bredda målgruppen? 

– Tiktok har redan ett väldigt aktivt sportcommunity, men under sommaren hoppas vi att supporters som ännu inte har Tiktok väljer att ta del av alla händelser kring fotbolls-EM på Tiktok. 

Hur mycket avtalet är värt vill inte Tiktok svara på med hänvisning till att de inte kommunicerar belopp för marknadsinvesteringar. 

LÄS OCKSÅ: Tiktok-bugg läckte användares telefonnummer
Instagramchef självkritisk om Reels: ”Tiktok ligger steget före” 

Ökat fotbollsinnehåll på Tiktok

Fotbollsinnehållet har ökat på Tiktok, enligt pressmeddelandet. Hashtaggen #football har i dag över 50 miljarder visningar. 

 

Några lag som använder appen är Manchester United och Juventus för att nå nya och gamla fans. 

 

Exempel på fotbollstjärnor som använder appen är Sergio Ramos, Robert Lewandowski och João Félix, framgår det.

 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TiktokFotbolls-EM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.