Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Därför skrotas Com Hem: ”Tele2 är lite mer älskat av kunderna”

Publicerad: 27 april 2021, 10:43

”Vi uteslöt lanseringen av ett helt nytt varumärke ganska snabbt”, berättar marknadschefen Jonas Lundquist.

Från och med i dag är Com Hem historia. Nu flyttar i stället de 1,7 miljoner hushållen in under Tele2:s varumärke. Marknadschefen Jonas Lundquist berättar varför.


Ämnen i artikeln:

Tele2Comhem

För två månader sedan kommunicerades att Tele2 och Com Hem, som slogs ihop våren 2018, blir ett varumärke under 2021. Vid den tidpunkten ville Tele2:s marknadschef Jonas Lundquist dock inte avslöja för Dagens Media när lanseringen skulle ske eller vilket namnet skulle bli. Men nu står det klart att Com Hems 1,7 miljoner hushåll flyttar in hos Tele2 i dag.

– Com Hem som plattformsvarumärke försvinner till förmån för Tele2, säger Jonas Lundquist till Dagens Media.

Beslutet har Tele2 landat i efter ett omfattande researcharbete.

– Vår research visade att båda varumärkena är starka men att Tele2 är lite mer älskat av kunderna.

LÄS OCKSÅ: Marknadschefen om att Tele2 och Com Hem blir ett varumärke: ”Ett naturligt steg”

Fanns det som alternativ att lansera ett helt nytt varumärke?

– När vi började diskutera saken hade vi ett helt öppet sinne, men vi behövde inte göra särskilt djuplodande undersökningar för att förstå att båda varumärkena står starkt. Så vi uteslöt lanseringen av ett helt nytt varumärke ganska snabbt.

Ambitionen är att dagens ihopslagningen ska leda till fler och nöjdare kunder samt en enklare och tydligare kundresa, berättar Jonas Lundquist.

– På det här sättet blir vi ett bra alternativ både till de som vill ha en tjänst och de som vill ha flera tjänster samlade, så vår kundpool torde öka.

Vad behöver man tänka på under en sådan här varumärkesresa?

– Även om resan tar fart nu så påbörjades den långt tidigare. För oss har det varit viktigt att länge verka för att Tele2 och Com Hem ska bli mer lika i presentationen så att kunderna ska känna igen sig i stil, utseende och presentationsteknik, säger han och fortsätter:

– Men med det sagt så har ju inte alla nåtts av detta än, så vår uppgift nu är att kraftfullt med reklam och kundkommunikation förklara att vi går ihop. Den kommunikationen ska ske under vår slogan ”Obegränsad tillsammans”, och att vi är det bästa av två världar symboliseras också av att vi låtit prickarna under Com Hem kvarstå.

Jonas Lundquist framhåller att jobbet bakom ihopslagningen har varit ett teamarbete.

– Jag är stolt över mitt gäng som har kommit på den här idén och genomfört manövern att slå ihop varumärken och system trots rådande pandemi.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Tele2Comhem

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.