Därför lämnar Ira Gladnikoff Viaplay

2017-11-14 16:30  
Ira Gladnikoff har varit på MTG sedan 2015. Bild: Pressbild

När Ira Gladnikoffs roll styckas upp i samband med en omorganisation lämnar hon bolaget. "Eftersom jag gillar att jobba från ax till limpa väljer jag att gå vidare", säger hon till Dagens Media.

Ira Gladnikoff har varit på MTG sedan 2015, bland annat i rollen som chief commercial officer med ansvar för varumärke, försäljning, marknadsföring och pr.

Sedan 2015 har hon även suttit med i Viaplays ledningsgrupp. Så sent som i juni i år klev hon på rollen som chef för Viaplay.

När MTG nu väljer att omorganisera affärsområdet Nordic Entertainment väljer Ira Gladnikoff att lämna MTG.

– Det hela är väldigt odramatiskt. MTG har valt att omorganisera sin verksamhet, och det respekterar jag. Men det innebär också att min roll försvinner. Den roll som jag tog i somras innebar att jag var ansvarig för produkt, teknik och marknadsföring – hela kundresan egentligen. Den rollen har man nu valt att dela upp, och eftersom jag gillar att jobba från ax till limpa väljer jag att gå vidare, säger hon till Dagens Media.

Inom Nordic entertainment bildas nu den nya enheten MTG Tech Digital där ansvaret för produktutveckling, teknik och data management för Viafree och Viaplay ska ligga. Enheten ska ledas av Kaj af Kleen.

Filippa Wallenstam, idag operativ chef för MTG Sverige, ska styra över den enhet där marknadsföring, B2B-partnerskap och strategi kommer ligga.

Ira Gladnikoff säger att hon inte kan kommentera själva omorganisationen, utan att den får stå för MTG.

– Det är MTG:s beslut att göra det här, och jag kan inte tala utifrån deras tankar. Däremot tycker ju jag personligen att det är roligt att jobba hela vägen och att få driva hela produkten framåt. Jag jobbar väldigt datadrivet, och tittar på både befintliga och potentiella kunders beteenden, och vill utifrån de insikterna utveckla produkten på den här otroligt konkurrensutsatta marknaden.  

Du har varit på MTG sedan 2015 – hur ser du tillbaka på de åren?

– Det har varit en fantastiskt rolig tid. När jag kom in på Viaplay hade jag ansvaret för den kommersiella sidan, man jobbade då utifrån antaganden istället för data. Resan mot att få med hela organisationen till att bli datadriven har varit väldigt spännande, och är dessutom en framgångssaga. Där ska MTG ha en stor eloge, som är ett bolag som är sprunget ur den traditionella medievärlden där motsvarande data inte finns att tillgå, där man för redan tio år sedan skapade Viasat on demand som idag är Viaplay. Jag har själv jobbat 17 år inom det digitala området, och har känt mig väldigt välkomnad och lyssnad på hos MTG.
 
Vad har varit utmanande i den digitala resan?

– Marknaden utvecklas otroligt snabbt, vilket har fått oss att hålla oss på tårna hela tiden, både när det gäller att lansera Viaplay-original och att utveckla själva produkten. Det andra är just den datadrivna resan. Data ljuger inte, även om det såklart alltid handlar om hur man analyserar den samt att testa, testa, testa. Det är klart att det initialt är utmanande när man börjar en sådan resa, men när folk märker att man når resultat med hjälp av data inser allt fler vikten av att jobba på det viset. På Viaplay trodde många på den datadrivna strategin, och eftersom jag även tog in folk som jobbat digitalt tidigare stärkte vi upp kompetensen.
 
Hur ser du på Viaplays chanser att ta en ännu starkare position framåt?

– Det är som sagt en otroligt konkurrensutsatt marknad – inte minst idag när stora, globala aktörer kommer in allt snabbare. Viaplay är väl etablerat och omtyckt i alla de fyra nordiska länderna, med alla de original som ligger i pipen och som redan lanserats. Jag är övertygad om att Viaplay har en ljus framtid. Men som alltid gäller det att vara på tå, att vidareutvecklas och fortsätta att testa, testa, testa.
 
Har du hunnit fundera på vad du ska göra härnäst?

– Inte jättemycket. Jag är i dialog med ett par bolag, men har ännu inte bestämt mig för något. Jag är sådan att när jag tar mig ann någonting nytt vill jag göra det till hundra procent. Därför känner jag att jag måste andas lite och fundera på vad nästa steg är. Digitalt blir det i alla fall.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt