Därför gör Viaplay en egen julkalender

Viaplay hårdsatsar på originalproduktioner och lanserar nu en egen julkalender – ”Det stora experimentet”. Barn-tv är ett nytt område för Viaplay men det kan bli mer av den varan framöver. – Vi har fler originalproduktioner som ligger i pipen och det är inte alls omöjligt att det blir fler för den yngre publiken, säger Sanna Olsson, pr-chef på Viaplay.

Efter att två barn vunnit Nordens främsta uppfinnartävling för unga får de följa med på ett studiebesök hos en riktig uppfinnare – Professor Primus. Han var den förste vinnaren av tävlingen men livet föll sig inte som professorn tänkt sig, kantat av misslyckanden och avsaknad av framgångar.

Barnens uppfinningsrikedom gör professorn så galen av avundsjuka att han låser in dem i sitt laboratorium. Den enda vägen ut är att lösa professorns svåra experiment. Hinner de hem till sina familjer innan julafton?

Det är handlingen i ”Det stora experimentet” som sänds i 24 avsnitt med start den 1 december - exklusivt i streamingtjänsten.

Produktionen är en del av Viaplays satsning på originalserier och nu vill man bredda utbudet för att nå även den yngre publiken.

– Vi har humor, drama, spänning och sport i vår originalportfölj, vilken nu blir komplett när vi lanserar vår första originalserie för den yngre publiken. Det här är någonting vi har velat göra länge då det finns för få inspirerande men samtidigt utbildande format för barn. Med julkalendern förändrar vi det och förstärker vår position som ledande plattform för svenska kvalitativa produktioner, kommenterar Jonas Karlén, vd på Viaplay.

Serien, som produceras tillsammans med Nexiko, kommer att spelas in på tekniska museet i slutet av september.

– Det är oerhört spännande tider för oss som jobbar med att berätta med rörlig bild. Att vi får vara med och skapa den första julkalendern exklusivt till en streamingtjänst är otroligt kul. Viaplay har sedan start velat ha ett program som föräldrar VILL att deras barn ska titta på. Det känns inspirerande både som TV-makare och förälder. Dessutom är det första gången som mina barn tycker att jag har ett coolt jobb, säger Lars Beckung, vd Nexiko i ett pressmeddelande.

Publicerad 2016-09-20 04.30Uppdaterad 2016-09-19 14.56

Dela artikeln: