Rörligt
Därför gör SVT meme om 15-åring
Publicerad: 4 november 2022, 10:44
Foto: Janne Næss
SVT har gjort en meme om 15-åringen som kör en Scanialastbil som a-traktor. Men på sociala medier ifrågasätts tilltaget. SVT motiverar hur man har tänkt för Dagens Media.
Artikeln om att en 15-årig kille kör en Scanialastbil på tio ton till skolan har blivit en stor snackis. Nyheten har även fått SVT att haka på och göra en skämtsam meme om saken, som har publicerats på SVT:s officiella Instagram-konto.
I kommentarsfältet är det flera Instagram-användare som har kommenterat med skrattemojis. Men det finns också de som undrar om det är ett skämt eller om det är på riktigt. En användare uttrycker exempelvis att hen tycker att SVT borde tydliggöra att det handlar om ett skämt. En annan ifrågasätter om SVT som rikstäckande nyhetskanal ska ”göra narr” av ett 15-årigt barn.
Hanna Larsson, projektledare för ett projekt som marknadsför SVT Plays utbud på SVT, motiverar memen.
– Memet går inte ut på att det är en person med detta namn utan skämtet går ut på att allt kan klassas som a-traktor. Det är inget nedsättande med att han har lyckats klassa en långtradare som a-traktor. Det roliga, som alla skämtar om, är att det gick att få en långtradare klassad som en a-traktor.
Men var det nödvändigt att nämna honom med namn i texten?
– Där har vi självkritik. Det var inte nödvändigt för skämtet så det var kanske inte så bra. Men det innehåller inget negativt om honom.
Vidare säger Hanna Larsson att de brukar leka med olika sätt att kommunicera med publiken gällande SVT Plays utbud.
– Det här är inget nyhetskonto utan här marknadsför vi SVT Play. Vi jobbar med att lyfta innehåll i Play på det kontot. SVT gör ett brett utbud med allt från vetenskap till nöje och humor och vi behöver inte vara jättestela utan vi har bredd i vårt utbud och försöker kommunicera med publiken på ett sätt som fungerar på den här plattformen.
Vilka avvägningar gör man mellan en neutral public service-ton och den mer personliga tonen som man ofta har på sociala medier?
– En neutral public service-ton jobbar vi inte med i marknadsföringen eftersom vi måste få uttrycka oss på ett sätt som gör att folk intresserar och engagerar sig. Det gör man inte med en neutral ton. Men opartiskheten är så klart viktig.
Kan den breda allmänheten hålla isär begreppen, den tonen SVT Nyheter ska ha kontra SVT:s marknadsföringskanaler i sociala medier?
– Jag tror det. Det är inget vi har fått frågor om i någon utsträckning vad jag kan minnas.