Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Rörligt

Danska Boxer lyfter Teracom

Teracom ökade intäkterna under förra året. Ett resultat som betal-tv-operatören har Danmark att tacka för.


Publicerad 2013-02-13 08:33

Ämnen i artikeln:

Teracom

Dela artikeln:

Fler kunder än någonsin - och ett bättre resultat än 2011. Det är resultatet efter Teracoms 2012.

Totalt landade koncernens intäkter på 4,5 miljarder kronor, vilket är en ökning från 4 miljarder kronor 2011. Trots det backade rörelseresultatet något, från 376 miljoner kronor till 351 miljoner kronor. Ett resultat som tyngs av en nedskrivning av varumärke som uppgick till 71 miljoner kronor.

Att intäkterna ökar har Teracom anledning att tacka danskarna för. Under 2012 ökade nämligen antalet betal-tv-kunder i Danmark från 180 000 till 364 000.

– Resultatet i Danmark har förbättrats, vilket direkt syns i koncernens samlade resultat, säger Teracoms koncernchef Åsa Sundberg i ett pressmeddelande.

Samtidigt har Teracom vunnit Danmarks Radios upphandling av drift och underhåll för tv och radio under de närmsta 5 åren.

I Sverige och har såväl kundutveckling som resultat däremot legat "stabilt".

" Sverige är en mogen betal-tv-marknad med allt fler företag som konkurrerar med ungefär samma utbud", skriver Teracom i sin bokslutskommuniké.

FInland innebär samtidigt en "fortsatt utmaning".

" De flesta av de populäraste kanalerna sänds utanför betal-tv-utbudet vilket gör betal-tv-marknaden tämligen svårbearbetad. Vår bedömning är att det inte är långsiktigt hållbart för tv-kanalerna att vara helt beroende av reklamfinansiering och därmed avstå från den trygghet och finansiering av innehåll som intäkter från betal-tv utgör.

Hela den finska tv-branschen behöver fler intressanta betal-tv-kanaler. Eftersom Plus TV är den största och mest profilerade betal-tv-operatören har vi ett gott utgångsläge för att växa i takt med att utbudet blir attraktivare", skriver Teracom.

I sin kommuniké berättar Teracom också att koncernens klimatpåverkan minskat med nära 70 procent i samband med att man gått över till miljömärkt el.

Dante Thomsen

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.